Med digitalisering av nabovarsler har de spart samfunnet for over 1 milliard
Du kjenner kanskje ikke til Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). Men det kan godt hende at du har vært borte i en av de nyskapende digitale løsningene deres for å gjøre byggesaksprosesser langt mer effektive enn før.
– Selv om vi er et lite direktorat, har vi en stor påvirkningskraft. Vi slåss i en vektklasse langt over hva vi egentlig er rigget for, sier Kari Befring Bjørnstad, leder for enheten for innovasjon og digital transformasjon i DiBK.
Med kontorer i Oslo og på Gjøvik jobber DiBK målrettet med å effektivisere saksbehandling for kommuner, privatpersoner og utbyggere. Resultatet er enklere byggesaksprosesser, raskere behandling og større grad av automatisering.
Nå skal de ansette flere teknologer for å trappe opp satsingen.
Løsningene deres utvikles gjennom en steg-for-steg-metodikk der de tester og justerer i samarbeid med brukerne. Men også gjennom et tett samarbeid med eksterne leverandører.
– Det offentlige skal ikke konkurrere med markedet på å lage sluttbrukerløsninger. I stedet fokuserer vi på å utvikle regelverket og de digitale standardene som ligger til grunn, forklarer Bjørnstad.
En liten aktør med stor slagkraft
DiBK er underlagt Kommunal- og distriktsdepartementet, og er en viktig bidragsyter til å realisere regjeringens bygningspolitikk.
Direktoratet forvalter både TEK17, som definerer tekniske krav til bygg, og byggesaksforskriften SAK10, som handler om selve søknads- og saksbehandlingsprosessen.
En av de mest betydelige milepælene for DiBK har vært utviklingen av den digitale tjenesteplattformen Fellestjenester BYGG.
Over halvparten av alle profesjonelle byggesøknader går nå gjennom Fellestjenester BYGG. Det som før kunne være en uforutsigbar prosess preget av uklare retningslinjer og langtrukken saksgang har med det blitt langt mer strømlinjeformet.
Direktoratet har dessuten spart samfunnet over 1 milliarder kroner i porto ved digitalisering av nabovarsler.
– Dette er en enorm innsparing som også forenkler jobben for søkere og kommuner, forklarer Helga Jerven, seniorrådgiver i avdeling for digital tjenesteutvikling i DiBK.
– Verdien som ligger i plattformen viser hvordan vi kan være med å skape store samfunnsendringer selv om vi er et lite team, fortsetter hun.
Tett samarbeid med eksterne aktører
Arkitektum og Mindshift er blant de eksterne IT-leverandørene som bidrar til at DiBK kan holde oppe tempoet i moderniseringen.
– Vi har et langsiktig samarbeid med disse utvikler- og konsulentfirmaene. Et team består gjerne av rundt ti personer eksternt og fem fast ansatte internt. Dette gir oss både fleksibilitet og tilgang til den beste kompetansen, sier Jerven.
Løsninger utvikles effektivt og målrettet, samtidig som de raskt kan justere etter behov. Dette har vært en avgjørende faktor for å skape en robust digital infrastruktur og sikre gode resultater.
– Jeg er stolt av det vi har fått til med så få folk. Vi er helt i front når det gjelder teknologiutvikling blant direktorater, sier Jerven.
DiBK er nominert til Fyrlyktprisen 2024 for sin KI-baserte tjeneste «Planslurpen», som trekker ut nøkkelinfo fra reguleringsplaner og gjør den tilgjengelig for folk flest. Direktoratet tar nå sikte på å effektivisere saksbehandlingen ytterligere.
– Et av prosjektene vi jobber med, er å bruke KI til å tolke innholdet i tegninger og situasjonsplaner i byggesøknader. Tidligere har vi kun validert at tegningene var sendt inn, men nå kan vi faktisk se om de oppfyller kravene, sier Jerven.
En arbeidsplass med frihet og påvirkningskraft
Både Bjørnstad og Jerven fremhever at DiBK er en arbeidsplass med raske beslutningsprosesser, der den enkelte har stor påvirkningskraft.
– Det er kort vei fra idé til handling, og vi har stor frihet til å eksperimentere, sier Bjørnstad.
Jerven, som har vært i direktoratet i snart syv år, understreker også det hyggelige arbeidsmiljøet.
– Jeg kom hit med bare to års arbeidserfaring, men fikk gode mentorer. Etter hvert fikk jeg mer selvstendighet og anledning til å forme min egen rolle. Vi har tett intern kommunikasjon og en kultur for å hjelpe hverandre, fortsetter hun.
DiBK har store ambisjoner om å gjøre alle byggesaksprosesser mer effektive. Som en del av denne satsingen skal direktoratet ansette flere nye medarbeidere.
– Vi ser etter folk som ønsker å være med å forme fremtidens byggesaksbehandling og bidra til et mer digitalisert og effektivt Norge. Dette er en spennende mulighet for de som har lidenskap for både digitalisering og byggsektoren, sier Jerven.
– Vi har bare så vidt begynt, avslutter Bjørnstad; – Det er et enormt potensial for videre effektivisering og digitalisering, og vi ser frem til å realisere enda flere prosjekter i årene som kommer.
Dette er DiBK
Vi utvikler kunnskap om byggeregler og prosesser som fremmer kvalitet i bygninger og byggverk.
Les merLedige stillinger
Hos oss kan du være med å tilrettelegge, utvikle og digitalisere byggesaksområdet.
Søk her