Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Software og «soft skills»: Slik er det å jobbe i et av landets største IT-miljøer

Del

Med over 5000 kunder har Atea blant Norges bredeste kundebaser innenfor IT. Det betyr at IT-konsulentene og prosjektlederne deres får jobbe med mye spennende og meningsfylt nybrottsarbeid. 

 <i>Foto:  Delta V</i>
Foto:  Delta V

– At vi har en så bred kundebase med alt fra disruptive startups til etablerte industrigiganter gjør at vi får dyppet tærne i utrolig mange spennende prosjekter. Men grunnmuren til alle de hotteste buzzordene og prosjektene som digitaliserer Norge er kjernevirksomheten vår; nettverk, datasenter, sluttbruker og cybersikkerhet.

Det forteller Børge Hansen, som er konsulentsjef i Ateas region Øst på hovedkontoret på Bryn i Oslo – deres største av i alt 24 kontorer med over 200 konsulenter. Oppdragene er mange og varierte, og derfor leter Atea kontinuerlig etter IT-konsulenter og prosjektledere. Men hva skal til for å lykkes i Norges fremste IT-miljø? 

Tidligere murer bygger Norges mest avanserte nettverk
 

 Erik Malmo Knutsen <i>Foto: Atea</i>
 Erik Malmo Knutsen Foto: Atea

Erik Malmo Knutsen jobbet i over ti år som murer på store bygg som Oslo Spektrum og Rikshospitalet, men helseutfordringer knyttet til murerjobben tvang han til å omskolere seg. Da han ble presentert med valget mellom IT eller bussjåfør valgte han å ta to år på IKT-akademiet på Bryn, til tross for at han hadde null erfaring.

– For å illustrere hvor grønn jeg var da jeg begynte, så husker jeg at jeg ikke kom meg på nett med den stasjonere PC'n min med ISDN-kort, og gikk så i gang med å skru av dekselet på PC-skjermen. Det er håp for alle, humrer Knutsen, som nå er senior nettverkskonsulent i Atea og bygger Norges mest avanserte nettverk i nye Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i Ås.

– Arbeidsoppgavene mine her på Campus Ås handler om design, konfigurasjoner, driftsprosedyrer og opplæring, som er en veldig stor del av prosjektet i seg selv. Design-prosessen pågår parallelt med implementering, hvor vi har definert fire store faser for design og implementasjon, forteller Knutsen.

– Atea er et stort selskap som gir mange muligheter innenfor IT. Fagmiljøet er utrolig sterkt og man får jobbe med den aller nyeste teknologien fra de største IT-leverandørene i verden. Det er veldig mange spor du kan følge og det at vi er så store gjør at du kan jobbe med en spesifikk teknologi, samtidig som du kan endre spor og gå en helt annen retning – den fleksibiliteten gjør det veldig spennende.

Så lenge du er nysgjerrig og genuint opptatt av å lære nye ting er mulighetene store, legger han til. 

Fra tradisjonell IT-leverandør til teknologiselskap 

Tidligere var Atea en mer tradisjonell nettverk- og sikkerhetsleverandør, men med den veltende teknologiske utviklingen de senere årene har både kundene og arbeidsoppgavene utviklet seg. For eksempel har kvantespranget innenfor sensorteknologi åpnet et hav av muligheter. 

Jobb i Atea

IT rekrutterer stort for tiden.

Ledige stillinger »

– At prisen på sensorer har rast de siste årene gjør at både bruken og datamengdene har hatt en voldsom vekst. Her ligger det masse urealisert verdi. Teknologien kan brukes til alt fra å bedre dyrevelferd til å robotisere store deler av offshore-industrien. Innenfor offshore-industrien ser vi at små effektiviseringer av driften potensielt kan utgjøre enorme pengesummer og ikke minst klimakutt, poengterer konsulentsjef Hansen. 

Atea har sterke fagmiljøer med over 800 IT-konsulenter og prosjektledere på kontorer som strekker seg fra Alta i nord til Kristiansand i sør. Disse jobber hovedsakelig på tre ulike måter; noen utfyller en fast rolle hos kunden, andre reiser ut på utrykning ved krisesituasjoner og sikkerhetsbrudd, mens resten bistår på større og mindre prosjekter hos kunder, som eksempelvis en virksomhet som emigrerer fra datasenterløsning i eget hus til public cloud. 

Lek og læring 

Konsulentsjef Hilda Bådsvik i Atea.
Konsulentsjef Hilda Bådsvik i Atea.

Hilda Bådsvik er konsulentsjef for 92 konsulenter på Ateas Stavanger-kontoret på Sola – «verdens smarteste bygg». Her tar de sin egen medisin ved å eksperimentere med de nyeste teknologiløsningene som VR og AR for å definere bruksområder for kundene. Og derfra er ikke veien lang fra lek til realitet, med flere smartbyprosjekter sammen med fremoverlente kommuner i distriktet, der Ateas konsulenter fyller rollen som digitaliseringsrådgivere.  

– Her i Stavanger bruker vi sensorer til alt fra å overvåke luft- og vannkvalitet til å påvise sand og slam i kummer for å forhindre oversvømmelser i byens kjellere. Før kjørte kommunens pumpebiler relativt tilfeldig rundt i byen for å kontrollere kummene, og ofte med bistand fra politi eller vegvesenet for å sperre veier og dirigere trafikken, og i 60 prosent av tilfellene endte det med bomtur. Men nå, blant annet ved hjelp av en egenutviklet sensor, har vi automatisert kommunens jobb med å sjekke kumlokkene, sier Bådsvik engasjert. 

Les også: Finn din karriere i Atea her

Men hun forteller at den store «snakkisen» rundt lunsjbordet akkurat nå er byfestivalen Utopia som Atea har inngått et samarbeid med.

Løsningsarkitekt Bjørn Hegle i Atea har laget en virtuell kopi av «verdens smarteste bygg» i Stavanger.  
Løsningsarkitekt Bjørn Hegle i Atea har laget en virtuell kopi av «verdens smarteste bygg» i Stavanger.  

– Her leverer vi en wifi-tjeneste og benytter basestasjoner til å kartlegge bevegelsene til festivalpublikummet. Dataene skal brukes til å skape en mer sømløs festivalopplevelse ved blant annet å kartlegge køer, samtidig som det hjelper festivalen å bruke ressursene sine mest mulig effektivt. 

Også teamet til Børge Hansen bruker tid på eksperimentering på laben deres i Oslo, både med og uten kunder. Utover hackathons og fagsamlinger innrømmer han at mye av tiden i det siste har gått til å leke med teknologien som skal utfordre Stavanger-kontoret og deres «verdens smarteste bygg». 

– Vi flytter Ateas hovedkontor inn i nye lokaler på Hasle i Oslo første kvartal 2020, og kan jo ikke være noe dårligere enn Stavanger-kontoret, sier Hansen og smiler lurt.  

Meningsfull verdiskapning

Ifølge Bådsvik rapporterer konsulentene at jobber med en menneskelig dimensjon er spesielt givende. 

IT-konsulent Michael Nicolai Hartman og konsulentsjef Børge Hansen. <i>Foto:  Delta V</i>
IT-konsulent Michael Nicolai Hartman og konsulentsjef Børge Hansen. Foto:  Delta V

– Velferds- og utdanningsteknologi er to områder i stor vekst som er utrolig spennende og byr på både teknisk utfordrende og meningsfylt arbeid. Løsningene vi utvikler gjør det for eksempel mulig for syke og eldre å bo lenger hjemme, som er veldig viktig for mange. Samtidig ligger det en enorm samfunnsøkonomisk gevinst her. Teknologien kan være alt fra fallalarmer og sensorer i kjøleskap for å følge med på om folk spiser, til å lokalisere nærmeste pleier og sikre rask og potensielt livsnødvendig hjelp, sier Bådsvik. 

Hansen er enig i at det er motiverende å jobbe på oppdrag som utgjør en forskjell i folks liv. 

– Hos kunder som Sykehuspartner kan arbeidet vi gjør utgjøre forskjellen mellom liv og død, og det er selvfølgelig en enorm motivasjonsfaktor. Også kunder som Statens Barnehus, som skal sikre barn og pårørende som møter rettsvesenet etter å ha blitt utsatt for vold eller seksuelle overgrep føles veldig meningsfylt. 

Software og «soft skills»

På spørsmål om hva de leter etter i rekrutteringsprosesser er begge konsulentsjefene klare på at mangfold er viktig. 

– Spennet er ganske stort, med alt fra flinke selvlærte folk til nyutdannede med en IT-rettet master i baklomma. Vi er veldig glad i nyutdannede, og her kommer de inn større team med Norges mest erfarne innenfor sitt felt, noe som skaper en veldig god dynamikk. Vi ser at de nyutdannedes nysgjerrighet smitter over i gruppa, sier Bådsvik.

Nyutdannede Frida Grannes (23) fra Haugesund startet først på teknikk og industriell produksjon (TIP) på VGS, og var godt på vei til å bli industrimekaniker. Men etter hvert innså hun at det ikke var det rette yrket for henne, og etter et friår bestemte hun seg for å bytte til IKT-servicefag.  

– Jeg fikk en aldri så liten åpenbaring. Jeg er ganske teknisk anlagt, i tillegg til at jeg har en tante som er dataingeniør, så jeg har egentlig alltid hatt data og IT i livet gjennom oppveksten.

Frida Grannes under fagprøven.
Frida Grannes under fagprøven.

Under studiene hadde Grannes utplassering hos Atea i Haugesund, som endte i fast jobb som IT-konsulent i Stavanger. Nå har hun sine faste kunder som hun er utplassert hos flere dager i uken og hjelper med alt fra å emigrere til skyen til implementering av Windows-systemer.

– Praksisperioden var veldig bra, og jeg fikk være med på veldig mye forskjellig som er viktig når man er ny i gamet. Det var derfor jeg valgte Atea, siden de har en enorm bredde av fagområder og gode muligheter til å utvikle seg internt, sier 23-åringen og legger til at hun også tenkte på at det er en trygg vei å gå siden IT-folk er såpass ettertraktet om dagen. 

Børge Hansen ved Oslo-kontoret praktiserer «Hire for attitude – train for skills». 

– Vi jobber veldig mye i team, og da er det viktig at man er i stand til å spille på lag og har et visst minimum med «soft skills» på plass. Men det betyr ikke at man må være noe festløve eller være den som alltid står i sentrum – mangfold er viktig, understreker han.

– Det er også viktig med en viss forretningsforståelse og evne å se muligheter for å skape verdi for kundene våre med ny teknologi. Den optimale kandidaten har både god forretningsforståelse og en såkalt T-profil – altså både spisskompetanse og faglig bredde, forklarer han.

Utviklingsmuligheter

Jobb i Atea

IT rekrutterer stort for tiden.

Ledige stillinger »

Konsulentsjefene forteller at Atea skal være et «JA-selskap», og at det finnes masse muligheter for faglig og personlig utvikling for den enkelte som konsulent, fagansvarlig, eller for de med et ønske om en karriere innenfor ledelse.

– Vi både oppfordrer og legger tilrette for at enkelte lett skal kunne krysse mellom ulike fagområder. Vi har også gode digitale læringsplattformer for kursing innenfor et bredt spekter av fagområder som er åpne for alle, sier Bådsvik.

– Våre ansatte får også mest sertifiseringer i Norge, og det er jo et gode som de tar med seg videre. Vi har også egne karrierestiger for de som har ambisjoner om å gå over i lederroller, avslutter Hansen. 

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Atea