Usikkerhet omkring hvordan data lagres og hvem som har tilgang til det som er lagret i skyen har ført til at deler av offentlig sektor har vært tilbakeholdne med å ta i bruk skyløsninger og KI – det kan gå utover innbyggeropplevelsen.
Potensialet for å digitalisere offentlig sektor har aldri vært større. I dag har vi kun avdekket en brøkdel av de mulighetene som kunstig intelligens i innbyggerdialogen vil åpne opp for. Det gjelder å hive seg på nå før man havner altfor langt etter.
– Offentlig sektor i Norge sitter på enorme mengder data om sine innbyggere, men utnytter ikke muligheten som dataene deres gir de godt nok, sier Jan Harald Nordseth.
Han er Strategic Account Manager i Salesforce, og er opptatt av hvordan offentlige virksomheter kan skape gode og trygge digitale opplevelser for både ansatte og innbyggere.
– Ta for eksempel en offentlig virksomhet som har oversikt over når det fødes nye innbyggere, de kan kalkulere fremtidige behov og legge til rette for fornuftige investeringer som ivaretar innbyggernes behov nå og i fremtiden, og samhandle med andre relevante offentlige virksomheter. Det kan handle om å investere i sykehjemsplasser eller barnehageplasser, basert på fødselstall eller alder på befolkningen.
– Om ønskelig kan det offentlige være en større støtte helt ned på individnivå. For eksempel har politiet begynt å sende ut tekstmelding til innbyggere som har pass som utløper. Det offentlige har et stort potensial til å være en bedre tjenesteyter i langt større grad enn de er i dag, sier han.
Nordseth møter ofte skeptikere som bekymrer seg for at data som behandles og lagres i en skybasert tjeneste ikke er sikret godt nok, eller at de brukes til markedsføringsformål. Det skyldes ofte uvitenhet og grunnløse bekymringer, fastslår han.
– Det er ikke vår forretningsmodell. Vi er ikke et sosialt medie eller en søkemotor som vil bruke dine data til egne formål. Det er mer riktig å se på oss som et lukket hvelv der du er den eneste med koden til låsen. Vi hjelper kun kundene våre med å oppbevare, bearbeide og analysere deres egne data.
Salesforce er verdensledende på CRM. Med mer enn 150 000 store norske og internasjonale virksomheter på kundelisten er Salesforce helt nødt til å følge de høyeste sikkerhetsstandardene både lokalt og globalt.
Nordseth sammenligner Salesforce sin plattform med en moderne boligblokk der alle beboere har felles tjenester på tvers, men kun ansvaret for sin egen leilighet.
– Du får på en måte i pose og sekk, du slipper snømåking og klipping av plen slik du ville gjort dersom du bodde i et hus, eller om du vil, i et eget IT-system. Dine egne ting låses inn i leiligheten din, stengt med lås og slå. Verken vaktmester eller naboene har mulighet til å titte inn.
Nylig lanserte Salesforce Einstein Copilot, en modul som integrerer kunstig intelligens i hele Salesforce-universet. Løsningen gjør det mulig for en offentlig instans uten utviklermiljø å ta i bruk kunstig intelligens i møte med sine innbyggere, og dermed skape personlige og skreddersydde innbyggerdialoger i alle kanaler.
– Løsningen er low code – no code. Du får et ferdig oppsett, og kan enkelt gjøre egne tilpasninger etter behov. Det er ikke behov for å ha egen utviklerkompetanse internt, og integrert i løsningen får du de siste oppdateringer som kommer innen sikkerhet og innovasjon, sier Nordseth.
– Kort fortalt kan du bare sette deg et mål og ta det derfra, sier han.
Han mener at det kun er et spørsmål om tid før norske innbyggere forventer at det offentlige tar i bruk kunstig intelligens i større grad.
Ikke bare vil bruken av kunstig intelligens i Norge bidra til å effektivisere arbeidet og dermed senke kostnadene i offentlig administrasjon. Det kan også gi en bedre opplevelse for innbyggere som til nå har måttet ta til takke med lange behandlingstider og mye byråkrati.
– Saksbehandlingstid i henvendelser og saker til det offentlige kan gå ned fordi repeterende oppgaver automatiseres. Enkle spørsmål fra innbyggerne kan kjapt besvares, også etter arbeidstid, ved hjelp av Einstein-boter med tilgang til brukerens data. Jeg mener vi i fremtiden kommer til å oppleve mange flere proaktive, framfor reaktive offentlige virksomheter, fastslår han.
– Vi er ikke interessert i dataene dine. Vi hjelper kun kundene våre med å oppbevare og analysere deres egne data.
For de som fortsatt er bekymret for at skyselskapet misbruker dataene har han bare én ting å si.
– Vi er ikke interessert i dataene dine. Vi hjelper kun kundene våre med å oppbevare og analysere deres egne data. Dette gjør vi for mange kunder med spesielt strenge sikkerhetsbehov i dag. Det hadde vi ikke fått lov til om vi hadde tilgang til og misbrukte kundedata til våre egne formål, avslutter han.
OM SALESFORCE
Salesforce er plattformen som hjelper offentlig sektor med transformering av innbyggerdialog gjennom å gi offentlige ansatte en 360-graders oversikt over innbyggere, interessenter og partnere. Vi hjelper offentlige tjenestetilbydere med å utvikle seg raskt på en modulær måte ved å effektivisere tjenester og støtte brukersentrert innovasjon.