Muligheter og mysterier i Eidanger
1. november 2016 flyttet Isola AS hele konsernets IT-løsning til Technet sin skytjeneste. Med på lasset fulgte et mange år gammelt mysterium.
Høsten 2015 begynner Steffen André Welfler som Logistikk og IT-direktør i Isola AS. I fanget får han servert en økende frustrasjon blant de ansatte over at bedriftens IT-system langt fra fungerer optimalt. Kanskje ikke så rart. IT-messig sett er byggvarekonsernet Isola en komplisert industribedrift i den forstand at den har flere kontorer og produksjonssteder i inn- og utland, inkludert to fabrikker i Tsjekkia. Men det er fabrikken i idylliske Eidanger i Telemark som på mystisk vis skal utgjøre den hardeste nøtten i arbeidet med å effektivisere og forenkle IT-løsningen.
Welfler og hans kolleger kommer raskt til at de ønsker en annen type IT-leverandør enn den de har avtale med på dette tidspunktet. Fordi Isola ikke har en egen IT-stab, ønsker de seg en proaktiv samarbeidspartner og rådgiver som kan fungere som deres internavdeling. Målet blir å finne en aktør som kan bistå bedriften med å utnytte ny teknologi til å skape stabile IKT-tjenester, effektivisere driften og finne nye forretningsmuligheter.
En prioritert kunde
Isola lander ganske snart på Technet. Larviksbedriften er med sine 26 medarbeidere store nok til å takle kravspesifikasjonene konsernet setter opp, men samtidig så små at Isola blir et prioritert navn på kundelisten. Migrasjonen av løsningen starter i november 2016, og snart kan Isolas 270 ansatte fordelt på syv avdelinger i inn- og utland møtes i Technet sin skytjeneste. Selv om det ikke er helt problemfritt, blir det raskt klart at Isola har fått den proaktive, faglig oppdaterte og serviceorienterte partneren de ønsket seg. Selv på fabrikken i Eidanger, der de i mange år har hatt problemer med et ustabilt og tregt nett, ser alt en stund ut til å fungere greit.
Technet leverer på alle kravpunkter, som f.eks. tilgjengelighet, rask responstid og fleksibilitet. Technet setter seg inn i kompleksiteten som industribedriften Isola representerer og fungerer raskt som en proaktiv rådgiver og intern partner. Daglig leder i Technet, Roy-Thomas Johannessen, forteller at de så og si ikke hadde noe nedetid under og etter migrasjonen av systemet. Akkurat dette er vitalt.
– Vi flyttet løsningen «as it was», forteller Johannessen. – Med så mange produksjonsbedrifter ville det bli betydelige økonomiske tap dersom systemet ble liggende nede. Alt måtte være operativt hele tiden, samtidig som vi innførte de ulike endringene.
Mysteriet i Eidanger
Technet fikk raskt til et svært innovativt samarbeid med Isola. Ting gikk på skinner. Men så var det fabrikken i Eidanger, da. Idylliske Eidanger er en del av Porsgrunn kommune i nedre Telemark. Isola-fabrikken ligger med andre ord litt unna sentrum i fylket som forfatteren Vidar Sundstøl beskriver som «gjennomtrukket av gamle sagn og fortellinger». Avgudsdyrkelse og overtro preget området til langt ut på 1800-tallet. For eksempel brukte man en lang jernstang som måtte være smidd av syv forskjellige typer arvestål når man skulle åpne gravhauger. De ble slått ned i haugene for å nøytralisere de underjordiske.
Ikke så rart at Sundstøl i «verdens første stavkirkekrim», Djevelens giftering, har gitt hovedpersonen Max Fjellanger en bibliotekar som sidekick. Ivrige bibliotekgjengangere med sans for trolldom og mystikk, vil også finne uforklarlige hendelser knyttet til området omkring fabrikklokalene, som nærmest ligger vegg-i-vegg med kirkegården som omkranser Eidanger kirke, bygget i 1150 og beliggende så nær Isola, at man på stille søndager nærmest kan høre klokkeren gå i trappene. Telemark er jo også Theodor Kittelsens rike, med huldrer og tusser, og troll til sjøs og på land og i myra med.
Så derfor, når man har klødd seg lenge nok i hodet uten å finne ut hva som gjør at nettet går tregt og på uforklarlig vis faller ut, er det klart man i omgivelser som disse kan være fristet til å lete etter årsaker i gamle myter og sagn. Men det skal vise seg å være noen høyst moderne og menneskeskapte «monstre» som forårsaker all trollskapen i fabrikken.
Kompliserte datastrømmer
Våren 2017 er det høysesong for Isola. Den varer fra april til ut oktober. Men i takt med at vårsola titter frem og bekkene igjen begynner å klukke, oppstår nettproblemene på sedvanlig vis. Technet forstår at de må grave dypere i problematikken enn noen har gjort før dem. Hver stein og tue må snus, igjen og igjen, og man må være åpen, fordomsfri og fryktløs overfor hva som måtte dukke opp.
Det iherdige arbeidet gir resultater. Skurkene i fortellingen viser seg å være truckførerne og det automatiske kranlageret. Vi snakker ikke monstertrucker, men helt vanlige lagertrucker ført av helt vanlige lagerarbeidere. Det er da heller ingen av disse som direkte skaper problemer, men derimot håndscannerne hver medarbeider bruker for å scanne de ulike lagervarene. Dette sammen med kranlageret, hvor varer automatisk lagres, flyttes og hentes ut, samt en rekke andre informasjonsstrømmer som går på kryss og tvers i systemet (les: administrasjonsnett, logistikknett, produksjonsnett etc), skaper et intrikat helhetsbilde som ikke bare gjør nettløsningen treg, men får den til å knele under den økte trafikken i høysesongen. Løsningen blir å splitte det hele opp i separate nett som hver for seg blir akkurat så raske og stabile som de må for at alt skal gå problemfritt.
En proaktiv partner
Mysteriet i Eidanger er løst og man kan gå tilbake til de hverdagslige utfordringene. For Technet handler det i stor grad om å ligge i forkant, se problemer før de dukker opp og ikke minst identifisere nye og spennende muligheter. Den gamle stormaskinen fra IBM, for eksempel? Den må snart byttes ut, men er det virkelig nødvendig og økonomisk forsvarlig med en slik back up-løsning i dag, i 2018? Kan ikke alt flyttes til Technet sin sky og håndteres på en langt enklere måte? Jovisst, verden har gått videre og her er det muligvis store beløp å spare. Technet skisserer alternative løsninger. Og så er det selvsagt de nye kravene til personvern, som trer i kraft 25. mai 2018. Hvilke følger får disse for Isola og hva må man gjøre, helt konkret. Technet samler ledergruppa for kursing, problemløsning og effektivisering av tiltak.
– Det er i denne måten å jobbe på du ser det praktiske resultatet av vår visjon, sier Roy-Thomas Johannessen. – Det at vi bryr oss og foreslår løsninger for effektivisering og forbedring. Kort sagt, en bedre utnyttelse av teknologien.
Steffen André Welfler bekrefter at Technet så langt har innfridd. – Vi satt opp en liste på krav som var viktige for oss, og Technet har levert på alle. I dag har vi et tett og godt samarbeid, og de fungerer absolutt som en integrert del av bedriften. Vi føler at vi blir godt ivaretatt, noe som fort kunne vært veldig annerledes hadde vi valgt en større aktør.
Technets daglige leder får siste ordet: – Et av kravene var at vi skulle være «på ballen». Det føler jeg at vi er. Vi stiller opp 24/7/365, og har alltid en mann som er klar dersom noe skulle oppstå.
Og på spørsmål om denne tjenesten blir brukt er svaret klart: – Javisst, men det er bare hyggelig.