Ny rapport: pandemien har satt fart på omstillingen mot nye arbeidsformer
Den ferske ISG-rapporten «Future of Work – Services and Solutions» belyser hvordan pandemien har forandret måten vi jobber på. Ikke bare har den satt fart på utviklingen i retning av hybride arbeidsmodeller, den har i mange tilfeller forandret hele forretningskulturen i et selskap.
TietoEVRY er ifølge ISG blant dem som leder an på dette feltet.
– Nordiske virksomheter har doblet innsatsen for å bygge opp digitale ferdigheter og akselerere omstillingen. Men det har også vært mye annet å ta hensyn til; de ansattes trivsel, helse og sikkerhet, balansen mellom arbeid og privatliv, jobb og økonomisk trygghet. Disse utfordringene har fått virksomheter til å søke konsulentbistand for å opprettholde kontinuitet og god drift.
Dette sier Hilde Walter Moland, leder for sluttbrukertjenester og SIAM i TietoEVRY.
Anerkjent som leder i tre kategorier
ISG (Information Services Group) er et ledende globalt teknologiforsknings- og rådgivningsfirma. ISG Provider Lens™ Quadrant-forskningsserien kombinerer empirisk, datadrevet forskning og markedsanalyse med erfaringen og observasjonene til ISGs rådgivende team.
I rapporten som ble offentliggjort den første uka i november rettes søkelyset mot styrker, utfordringer og konkurransesituasjonen i en spesiell periode med store omveltninger - under pandemien.
På den ene siden har det presset seg fram et behov for raskere omstilling i de fleste bransjer. På den andre siden har ringvirkningene av pandemien redusert tempoet i omstillingen hos virksomhetene som har blitt hardest rammet økonomisk.
Av de 26 tjenesteleverandørene som er inkludert i ISG Provider Lens™-rapporten «Future of Work – Services and Solutions», er TietoEVRY blant fem som utmerker seg som leder i tre kategorier:
- Workplace Strategy Transformation Services.
- Managed Digital Workplace Services.
- Managed Employee Experience Services.
– Vi er stolte av denne anerkjennelsen. TietoEVRY investerer kontinuerlig i kompetanseutvikling og partnere som kan støtte oss i både rådgivning og implementering av tjenester, sier Moland.
– TietoEVRY tilbyr en svært omfattende portefølje av sluttbrukeropplevelsestjenester, sier Mrinal Rai i ISG Information Services Group.
– Selskapets Energized Workspace-tilbud og sterke rådgivnings- og transformasjonstjenester er utviklet for å gi en forbedret brukeropplevelse ved hybride arbeidsformer. I tillegg hjelper TietoEVRYs evne til å muliggjøre og støtte teknologier for fjernsamarbeid sine nordiske kunder med å redusere karbonutslipp og bidra til en grønnere fremtid, fortsetter han.
Raskere omstilling med skyteknologi
I de nordiske landene har opptil 50-60 prosent av arbeidsstyrken jobbet hjemmefra under pandemien. Og koronapandemien har virkelig løftet frem fordelene ved skyen, skytjenester og skyplattformer.
Mange virksomheter måtte løse en rekke utfordringer på kort tid:
- Hvordan skulle de ansatte få tilgang til forretningssystemer og informasjon?
- Hvordan skulle man understøtte samarbeid mellom ansatte og dele informasjon med dem?
- Hvordan lede, støtte og veilede nye og gamle ansatte?
- Hvordan skulle man sikre god kundeservice og gode kundeopplevelser?
- Hvordan skulle man etablere nye digitale tjenester til kundene?
- Hvordan ivareta datasikkerhet og personvern?
Dette er bare noen av utfordringene mange virksomheter måtte håndtere så raskt som mulig. Og dess mer avhengige de var av IT-systemer og IT-infrastruktur som kjører på eget, tradisjonelt datarom, dess vanskeligere var det å løse disse oppgavene.
Endret IT-strategi
På samme tid viste mange virksomheter en imponerende evne til omstilling. Spesielt de der ansatte allerede hadde tilgang til IT-systemer, data og informasjon uavhengig av hvor de befant seg eller hvilken enhet de brukte. Der man var vant med effektive samhandlingsløsninger, videomøter og plattformer for informasjonsdeling.
Mange bedrifter snudde seg dessuten raskt rundt og etablerte nye digitale tjenester som erstattet de gamle. Webinarer erstattet konferanser, take-away erstattet restaurantbesøk, netthandel erstattet fysisk shopping.
Fellesnevneren for de fleste av virksomhetene som evnet å omstille seg raskt, er høy utnyttelse av skyen, skyplattformer og skytjenester. Skyen er den beste, enkleste og mest effektive måten å la teknologi understøtte strategi på.
Dette er en viktig grunn til at mange bedrifter i løpet av 2020 har endret IT-strategien. Ifølge en fersk undersøkelse gjort av analyseselskapet IDC i samarbeid med Microsoft, er de viktigste forretningsmessige prioriteringene å forbedre drift og produksjon, samt å styrke arbeidernes muligheter for å jobbe utenfor kontoret.
Om pandemien har skapt store problemer, har den også tvunget fram prosesser som kan gjøre virksomheter mer konkurransedyktige. De som leder an i utviklingen vil kunne skaffe seg et fortrinn som har betydning både for kunder og ansatte.