Slik bygger det norske IT-selskapet et sterkt fagmiljø og samarbeidskultur
I de fargerike lokalene på Egertorget i Oslo, hos det norske IT-selskapet Computas, yrer det med liv i gangene. Det er After Hours-kveld, og for første gang har Computas åpnet dørene så alle kan være med, i tillegg til firmaets egne ansatte. En jevn strøm med gjester og ansatte kommer inn, klare for faglig og sosialt samvær.
– Velkommen! Det er nytt for oss å åpne dørene for andre enn ansatte på vår fagkveld «After Hours», så jeg skal gå litt gjennom hva dere kan være med på her, sier Ram Yoga, rådgiver og avdelingsleder i Computas. Han ramser opp en lang liste av temaer: AI, kompresjonsteknikker, designworkshops og mye mer. Liker du å jobbe med faglige problemstillinger, finner du garantert noe interessant å delta på.
At Computas åpner dørene, spanderer mat og en øl på gjester og setter av verdifull tid hos sine ansatte til denne kvelden, er langt fra tilfeldig. Det er i ett av de fem punktene som har gjort den 34 år gamle IT-bedriften til en av Norges dyktigste på å bygge fagmiljø og samarbeid.
Råd 1: Skap sterke, interne fagnettverk på tvers av organisasjonen
I Computas har de valgt å knytte faglig aktivitet til fagnettverk. For tiden har de 15 fagnettverk på alt fra programmering og arkitektur til brukeropplevelse og prosjektledelse. Alle er frie til å delta i så mange nettverk de vil, og utvide sin horisont. De arrangerer samlinger, workshops, kollokvie- og filmkvelder der de blant annet ser på opptak av foredrag.
–Vi har vi et fagnettverk for nesten alt du kan tenke deg innen IT-sektoren, sier Monika Sperstad Køller, som er senior kunnskapsingeniør i Computas. Hun leder fagnettverket for programmering sammen med blant annet Teodor Ande Elstad, og de skal holde en av sesjonene på kveldens “After Hours”.
– Dette er noe jeg har sett frem til, vi skal skape en utgave av den klassiske øvelsen Game of Life ved å bare bruke Canvas API-et i nettleseren, sier Teodor. At de gleder seg til å henge med fagfolk, både fra Computas og utenfra, er tydelig.
– Å åpne «After Hours» til eksterne brukere var smart, sier Monika. – Det gjør at fagnettverkene får langt mer rekkevidde med sin kunnskap, og friskt påfyll av ny. - Det skal fremdeles være lave skuldre og uformelt sånn at alle som vil kan få prøve seg som for eksempel foredragsholder i trygge rammer, legger hun til.
Råd 2: Legg til rette for å dyrke og dele fagkompetanse
– Vi begynte med After Hours på kveldstid fordi mange ansatte ønsket å ha faglige samlinger oftere enn på Computasdagen som vi arrangerer fire ganger i året, sier Christine Langbråthen, HR-direktør i Computas.
Fagdagen Computasdagen arrangeres 4 fredager i året - i arbeidstiden. Langbråthen viser frem et tidsskjema fra forrige Computasdag, der utvalget og hyppigheten av foredrag minner mer om en ganske stor internasjonal fagkonferanse, mer enn en intern firmadaget internt samlingsmøte. Fagnettverkene står for programmet, og hensikten er å lære av hverandre.
– Folk her elsker å dele kunnskap og de higer etter å lære noe nytt, gjøre oppgaver smartere og vise frem løsninger, og når dette kan deles på et slikt fora, bygger det opp om den gode kulturen vi har dyrket frem her gjennom mange år, forteller hun.
– Mange har sagt at vi burde åpne dørene på Computasdagen for eksterne, men vi prøver oss litt frem ved å åpne dørene på After Hours-arrangementet, og lage en lett-utgave av Computasdagen for alle. Så langt har det vært en dundrende suksess, og det største problemet er å få plass til alle de parallelle foredragene, sier Langbråthen.
Råd 3: Lag et smart opplegg for personlig faglig utvikling som kan tilpasses den enkelte
Ikke all faglig og personlig utvikling kan foregå internt i en bedrift, selv om man har gode arrangementer og sterkt fokus på å dele fag. I Computas gjorde de for et år siden en skikkelig opprydning i sine interne retningslinjer for bruk av tid og penger på konferanser, kurs og sertifiseringer.
– Det kom tilbakemeldinger fra de ansatte på at systemet vi hadde var litt uforutsigbart og ikke alltid ble opplevd som rettferdig. Vi ønsker å investere i de ansattes utvikling, for det er helt avgjørende for vår konkurransekraft, men folk har jo veldig forskjellige behov. Vi måtte lage et system som lett kunne tilpasses den enkelte, samtidig som det var rettferdig, forklarer hun.
Hun forteller at de ansatte nå får et årlig budsjett som de disponerer sammen med sin leder, og at det er en totalpott av kostnader som konferansebilletter og reisekostnader - og timebruk. På den måten hensyntar de også at de ansatte er i forskjellige faser av livet.
– Alle må utvikle seg faglig for at vi skal opprettholde et sterkt fagmiljø, og derfor må vi ha et system som er rettferdig og stimulerende. Noen ansatte har rom i hverdagen til å delta på mange konferanser, hackatons og annen faglig moro - eller lese til en sertifisering i helgene. Andre har små barn og vil gjøre all faglig utvikling i arbeidstiden - de vil gjerne kunne avspasere etter en fagkveld. Det nye systemet vårt legger til rette for begge varianter, og vi får veldig gode tilbakemeldinger fra de ansatte, forteller hun.
Råd 4: Sørg for et samlingssted som legger til rette for faglige og sosiale samlinger
Det er ekspansjonstider i Computas, og som i alle IT-selskaper er konkurransen om arbeidskraften knallhard. Den er så kraftig at Computas etterhvert forstod at det ikke lenger holder å ha lokalene sine nær sentrum. Du må være i sentrum. Er du på et litt utilgjengelig sted, går du glipp av de mest spennende kandidatene. En 15 minutters togtur ut av sentrum er nok. Derfor flyttet Computas fra Lysaker til Egertorget for å skape et mer naturlig samlingssted for ansatte både i og utenfor arbeidstid.
De nye lokalene i Akersgata er utformet for å legge til rette for både faglige og sosiale samlinger, med uformelle og fleksible soner - samt en flott takterrasse.
– Vi har ønsket å skape et naturlig samlingssted fordi mange av våre ansatte sitter i oppdrag hos kunder i hverdagen. Det er viktig at de som ønsker å tilbringe fritid og være sammen med kolleger, også utenfor faglige rammer, kan gjøre det, forteller Langbråthen.
– Så langt trives vi veldig godt, og om kveldene kan du finne diverse grupper som driver med alt fra brettspill, strikking og champagnesmaking her, forteller hun.
Råd 5: Ta godt i mot de nyansatte og inviter dem inn i fagmiljøet
– Vi ansetter og ansetter og ansetter. I snitt får vi en ny kollega hver uke, og det er utrolig viktig at de føler seg hjemme hos oss, sier HR-direktør Christine Langbråthen i Computas.
– Da kan de være effektive og komfortable så tidlig som mulig. Det gjør vi ved å gi alle nye en varm velkomst, som inkluderer mer enn et kort på pulten og en blomst. De inviteres blant annet til sosiale og faglige arrangement også i tiden fra de har signert og frem til oppstart.
Hun forteller at Computas vier en hel uke til innfasing av nyansatte der de får grundig innføring i alt fra selskapets historie og metodikk til opplæring i verktøy som brukes.
– Vi sørger for at nyansatte kommer raskt inn i våre faglige og sosiale grupper, og den jobben er selvfølgelig enklere når vi har så mange å velge mellom og ansatte som liker å dele, avslutter hun.
Ta en innendørs Google Maps-tur
Utforsk arbeidsplassen der hensynet til utviklerene står øverst.
Les mer her »