– En ting er hvor spennende teknologien er. Men når det er vei og transport du jobber med, så kan du i tillegg se den konkrete nytten av arbeidet i ditt daglige liv, sier Harald Stensholt.
Han er IT-ansatt hos Statens vegvesen, og effektene av nybrottsarbeidet med stordata foran PC-skjermen, kan han selv observere bak rattet på veien hjem fra jobb.
Økt bruk av stordata muliggjør predikative analyser, og slik kan man for eksempel forutse når det blir kø, forklarer han.
– Gitt et bestemt type vær og en bestemt type trafikk på akkurat den veien du kjører på, så kan vi vite at det kommer til å danne seg en kø der om akkurat tjue minutter.
Hver dag jobbes med det med å lage nye løsninger innen vei og transport ved hjelp av moderne teknologi som sensorer og stordata. Disse løsningene kalles intelligente transportsystem (ITS) og vil revolusjonere vei- og transportnæringen.
ITS-teknologi er løsningen på forbrukersiden, for å gi trafikanter og transportører en tryggere og mer effektiv ferdsel, men det er også løsningen for dem som drifter og vedlikeholder veiene, slik at de enklere kan iverksette riktige tiltak i god tid.
Derfor er Statens vegvesen her i Norge pionerer innen ITS, takket være en stor stab med innovative IT-folk.
For å sikre at IT-folkene deres skal utvikle best mulig løsninger til enhver tid, har Statens vegvesen en egen seksjon kalt «Løsningsarkitektur IT». Denne kan skilte med en gjeng spesialister kalt løsningsarkitekter, som sitter fordelt mellom Trondheim, Oslo og Drammen.
Noen av dem arbeider med innovative apper som du sikkert allerede har glede av som bilist, for eksempel Digitalt førerkort. Andre, som Stensholt, jobber med ny og banebrytende satsning på stordata.
– Dette er en av de kuleste domenene i Norge å jobbe med! Her har du moderne teknologi, store datamengder og mange systemer – ja, rett og slett en godtebutikk for folk som liker å jobbe med store datasystemer, sier løsningsarkitekten entusiastisk.
Hvis dette høres ut som deg, bør du ikke nøle med å søke på de nye løsningsarkitekt-stillingene som etaten har lagt ut.
Stensholt jobber som løsningsarkitekt i Statens vegvesens strategisk satsning innen stordata, som har fått det eventyrlige navnet Saga.
– Jeg er litt involvert i to andre prosjekter også: en tjeneste for meldingsutveksling innen ITS, og et prosjekt innen trafikkdata, som er de stasjonene som teller kjøretøypasseringer på veiene våre.
Men det blir mest Saga, noe Stensholt er godt fornøyd med.
– Denne strategisk satsningen skal være med og løfte etaten til å bli mer datadrevet, sier han.
Datadrevet er et begrep som er i vinden, og spennende å få jobbe med, forklarer Stensholt. Helt konkret betyr det at de ulike leirene i den store organisasjonen Statens vegvesen skal kunne utveksle info som aldri før.
– Det er mange fagsystemer, som har hatt en tendens til å være litt som siloer. Med hver sin ansamling av data for ett gitt formål.
Dataene hver leir har ansamlet, ble dessverre bare brukt til akkurat den sfæren de ble utviklet for.
– Man har man ikke hatt verktøy til å se og dele dataen på tvers av fagsystemer. Det er dette som er utgangspunktet for Saga.
Spennende nybrottsarbeid, fra første steg
Stensholt og hans kollegaer har nå jobbet med Saga-plattformen i halvannet år.
Dette var første gang at Statens vegvesen beveget seg fra en intern skytjeneste til en offentlig en, og løsningsarkitektene var tett involvert, for å sørge for at valget falt på rett tilbyder.
– Det har vært utrolig spennende hele veien. Under oppstarten fikk vi være med på evalueringen av en rekke ulike skyplattformer, gjennom en skymegler.
De landet på bruk av Google Cloud-plattformen, og den første skyløsningen til Stensholt og teamet hans som har gått til produksjon på denne, er en såkalt oppetidsindikator.
– Oppetidsindikatoren tar utgangspunkt i veinettet vårt, og trekker fra hendelser. Det vil si at vi har to ulike datakilder: den ene er veinettet fra Nasjonal vegdatabank, og det andre er hendelser som oppstår på veinettet.
Det kan være mye svingninger i sistnevnte data, grunnet alt fra ulykker til dårlig vær. Hver hendelse som oppstår har en definert utstrekning i tid og rom, og disse brukes til å svært presist beregne en reduksjon i oppetiden.
Slik kan vi nå vite helt nøyaktig hvordan det står til med alle veiene i Norge til enhver tid.
– I neste omgang kan man gå videre og analysere hva nedetiden kommer av. Hvor mye av dette er faktorer som vi selv kan påvirke, og hva kan vi ikke påvirke?
Å gå over til Google Cloud krevde selvsagt en del omstilling for Statens vegvesen. Som ansatt er det essensielt at man er innstilt på å lære nye ting.
I februar 2020 startet de opp et sertifiseringsløp for Google Cloud på tvers av de ulike IT-avdelingene.
– Vi rakk bare én felles samling før koronaen slo inn, men dette har vist seg å være en motiverende og lærerik aktivitet som har fungert veldig godt under situasjonen med hjemmekontor, forteller han.
Sertifiseringsløpet hadde ulike opplæringsmoduler, med både teori og praksis, som for Stensholt endte opp i tittelen cloud engineer – skyingeniør.
I løpet av kurset frem mot sertifiseringen, hadde Statens vegvesen to uker mellom hver digitale samling, og i mellomtiden jobbet hver og en på egen hånd med å lese seg gjennom stoffet. Når det var tid for samling gikk det på rundgang mellom deltakerne å holde en presentasjon, arrangere quizer, og annet som hjalp med læringen.
– Det var en god måte å lære på. Og det var godt å få en felles plattform for alle oss som jobber i IT, synes Stensholt.
Ti ansatte besto det fire måneder lange kurset, som kulminerte i en fysisk eksamen da samfunnet åpnet opp igjen i juni.
Nylig har Statens vegvesen også kommet i gang med tilsvarende sertifisering i Azure Cloud, der allerede fem medarbeidere har fått den første sertifiseringen som løsningsarkitekt.
Blir det deg som redder julen 2021?
For de nye ansatte som skal inn i «Løsningsarkitektur IT» i tidlig 2021 blir det mulighet for å ta begge kursene, og selvsagt flere i tiden som kommer. For hvem vet hva det neste behovet på arbeidsmarkedet blir?
En ting er i hvert fall sikkert: Som IT-ansatt i Statens vegvesen er man alltid faglig oppdatert på det siste av innovativ teknologi, slik at norske veger og transport kan fortsette å være helt i teten innen innovasjon på verdensbasis.
Hvordan påvirkes bilturen hjem til jul i en gitt kommune når det begynner med snøvær der? Det visste vi ikke i år, men allerede til neste jul ligger kanskje den løsningen klar! Og for at Norge skal komme dit, vil du som løsningsarkitekt hos Statens vegvesen spille en avgjørende rolle.