Her slipper konsulentene å bytte arbeidsgiver for å finne drømmejobben
Etter å ha fullført en master i anvendt matematikk og mekanikk, var Shkurte Olluri usikker på hva hun ville gjøre videre med sin tekniske bakgrunn. Hun hadde alltid syntes at det å lære bort var gøy. Derfor valgte hun å ta et år med praktisk pedagogikk etter masteren, og underviste matematikk for 1. og 3. klasse på Nydalen VGS. Men en samtale med søsteren hennes tilbake i 2017 skulle endre kursen i karrieren hennes.
Søsteren til Shkurte jobbet på det tidspunktet i Accenture, og måten hun snakket om jobben sin vekket interessen til den nyutdannede matematikeren.
– Hun snakket så varmt om selskapet, arbeidshverdagen sin og tilbudet internt i Accenture, både faglig og sosialt. Jeg tenkte at dette høres ut som et skikkelig gøy sted å være, og kort tid etterpå sendte jeg inn CV'n min. Derfra gikk alt veldig fort, forteller konsulenten.
Fokus på faglig progresjon
Etter et vellykket jobbintervju startet Shkurte i konsulentjobben i teknologiavdelingen i Accenture i juni 2017. Accenture tar vanligvis inn et Graduate-kull i august hvert år, så Shkurte mistet innføringsprogrammet for nyutdannede, og ble isteden kastet rett ut i et prosjekt.
– Jeg havnet på et prosjekt som vi hadde hos NAV, og startet som tester i utviklerteamet. Oppgavene mine gikk ut på å kvalitetssikre at det utviklerne laget var i henhold til det kunden hadde bestilt.
Denne rollen hadde Shkurte i litt under et år, fram til hun følte seg klar for nye utfordringer.
– Jeg snakket da med mentoren min om at jeg mestret oppgavene og ville utfordre meg mer for å fortsette den faglige utviklingen jeg hadde hatt det siste året, og han var enig.
Alle nyansatte i Accenture får utdelt en mentor og karriereveileder, eller People Lead, i samme avdeling med lik faglig bakgrunn. Mentoren hjelper den nyansatte med å navigere seg framover i selskapet, enten det gjelder faglig utvikling eller praktiske utfordringer.
Vil du jobbe i Accenture? Se ledige stillinger her
– Jeg fikk da starte i en ny rolle på det samme prosjektet med de samme folkene, og ble en del av to team: Jeg fortsatte i utviklingsteamet for å støtte den nye testpersonen, og ble samtidig en del av produktkøteamet.
Dette ga Shkurte et helt nytt perspektiv og verdifull erfaring i rollen som konsulent. Hun forteller at i utviklerteamet var det til tider litt vanskelig å forstå hvilken verdi de skapte for kunden, men med mer kundekontakt, som hun fikk i produktkøteamet, kom dette enda bedre fram.
– Dette var en rolle jeg likte veldig godt. Med så mye kundekontakt lærte jeg hvordan kunden tenker, hva som er deres behov, og fikk et større innblikk i hva vi faktisk leverer til kundene våre. Det var veldig kult og motiverende å se den reelle kundenytten, og at jobben vi gjorde var viktig, poengterer konsulenten.
– Nesten som å bytte jobb, bare mer kontrollert
Det er jo folka i Accenture som gjør selskapet til det det er. Det at det er et veldig stort selskap kan for noen virke skummelt, men det er nettopp derfor man har alle de mulighetene man har.
Shkurte Olluri, Accenture
Da teamet til Shkurte var ferdig med prosjektet hos NAV i 2019 gikk hun til et nytt og annerledes pensjonsprosjekt, nemlig i KLP.
– Da gikk jeg over til tjenestepensjonsverden, der vi blant annet laget et system for å hjelpe saksbehandlere å gjøre jobben sin på en mer effektiv måte. Jeg jobbet på det prosjektet i litt over et år, før det åpnet seg en mulighet for å bytte prosjekt igjen. Det er nesten som å bytte jobb, bare litt mer kontrollert, forteller Shkurte engasjert.
Veien gikk da videre til en stor kunde i offentlig sektor og et helt nytt domene for Shkurte. Der fikk hun rollen som Scrum Master (Team Lead) for et av utviklingsteamene.
– Det var egentlig ganske skummelt med et helt nytt domene, men det at jeg kjente en del folk på prosjektet fra tidligere gjorde det litt tryggere å komme dit, sier hun, og fortsetter:
– Det er jo folka i Accenture som gjør selskapet til det det er. Det at det er et veldig stort selskap kan for noen virke skummelt, men det er nettopp derfor man har alle de mulighetene man har. Trenger man spisskompetanse på et prosjekt kan man se om noen i Accenture Norge sitter på kompetansen, og om nødvendig kan man løfte blikket opp til de nordiske landene, og eventuelt søke i det globale nettverket vårt.
Accenture Norge består av over 1000 ansatte, mens det globalt jobber over 500.000 i konsernet.
– Det er et ufattelig stort nettverk, og konsernet er veldig opptatt av kunnskapsdeling. Mange har et inntrykk av at det er mye spisse albuer i de store konsulentselskapene, men det har jeg sett lite til. Tvert imot opplever jeg kollegaene mine som veldig flinke folk som løfter hverandre opp og fram, og jeg har knyttet flere gode vennskap med kollegaene mine.
Legger til rette for personlig utvikling
Alle ansatte i Accenture får utdelt et personlig budsjett for faglig utvikling hvert år, som kan brukes på kurs, sertifiseringer, konferanser m.m.
– Hvis du har en interesse for noe, får du mulighet til å bruke tid på jobb på det. For eksempel hvis du ønsker mer erfaring med presentasjoner og foredrag kan du være speaker på konferanser vi deltar på. Siden jeg var engasjert i Tekna som student var jeg vant til å stå på stand og planlegge arrangementer. Derfor var det naturlig for meg å engasjere meg i rekrutteringsaktiviteter i Accenture.
Noe av det Shkurte mener er det beste med jobben i Accenture, er People Lead-ordningen.
– Jeg synes ordningen med People Lead er veldig bra, og jeg har fått et veldig godt forhold til mentoren min. Når problemer dukker opp i hverdagen der jeg er usikker på hvordan jeg skal angripe det, så er han veldig lett å prate med. I og med at han har lenger fartstid enn det jeg har, har han ofte vært i lignende situasjoner tidligere, og kan komme med gode tips. Også når jeg har vært usikker på hvilke kurs jeg kan ha nytte av, så har han hjulpet med gode råd.
– I Accenture kan du gå inn i mange ulike roller avhengig av hva du interesserer deg for. Det at man kan navigere seg fra rolle til rolle, og slipper å bytte jobb for å finne noe man liker, er veldig positivt. Det å ha en slik støttespiller i slike prosesser er gull verdt, og jeg føler virkelig at jeg blir hørt, avslutter hun.