Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Sikret seg DNB-jobb gjennom alternativ rekruttering 

 Tom Knutsen, Alexander Storebø og Amalie Espeseth kom alle til DNB via en kombinasjon av tradisjonell utdannelse og ulike intensivkurs.
Tom Knutsen, Alexander Storebø og Amalie Espeseth kom alle til DNB via en kombinasjon av tradisjonell utdannelse og ulike intensivkurs. TUM Studio
Del
Produsert av TUM Studio

DNBs avdeling i Bergen har det siste året hatt en større økning i antall tech-ansatte enn i Oslo. Mange av DNBs tekniske løsninger produseres i stor grad fra Solheimsviken i Bergen, og med skjerpet konkurranse om arbeidskraften er det påkrevd å tenke alternativt i rekrutteringen.

DNB Bergen går aktivt ut for å sikre seg talenter som ikke nødvendigvis bare har en formell universitetsutdannelse i bagasjen. Tre av disse er Amalie Espeseth, Tom Knutsen og Alexander Storebø.

- Det er kun de som er skikkelig motivert og har de riktige personlige egenskapene som får muligheten hos Experis Academy, Get Academy og Kodehode. Når vi da tar inn noen av dem hos oss, velger vi fra øverste hylle.

Dette sier IT-ansvarlig for pensjon og forsikring i DNB, John Helge Olsen.

Nytt NAV-tilbud ga fast jobb 

Tom Knutsen flyttet for seks år siden fra Kvæfjord til Bergen for å studere ved UiB. Men han fant seg ikke til rette og ble fanget opp av NAV-systemet. Der åpnet det seg i fjor vår en helt ny mulighet. 

Knutsen fikk plass på kurset Kodehode, et nytt tilbud som ble etablert i Bergen bare fire måneder tidligere. Kurset er basert på frontend-utvikling, først et halvt år skolebenkundervisning, så et halvt års praksis med mål om fast ansettelse.

På NAV-kurset var det krav om fysisk oppmøte.

Tom Knutsen kom til DNB via NAV og kurset Kodehode. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Tom Knutsen kom til DNB via NAV og kurset Kodehode. Foto:  TUM Studio

- Siden deltakerne var folk som av ulike grunner hadde falt ut av arbeidslivet, så var det veldig fokus på struktur. Både jeg og mange andre fikk stort utbytte av det. Faste rammer gjorde at undervisningen fungerte veldig godt, sier Knutsen.

Han kom ut i praksis i DNB Bergen i oktober 2021, og ble ansatt i april i år.

Alexander Storebø fant veien til DNBs tech-miljø via et nettbasert intensivkurs. Bergenseren søkte seg til Get Academy, som tilbyr et seks måneders kurs i programmering – tre moduler, frontend, backend og .NET.

- Undervisningen går ikke bare på koding, men også på tankesett og problemløsning. Hvorfor Get Academy? Jeg fant det på Facebook, forteller han.

Storebø hadde først studert 7-8 år ved UiB. Blant annet tok han en bachelorgrad i fysikk og begynte på en mastergrad i fysikk innen mikroelektronikk. Etter et halvår med digital undervisning ved Get Academy ventet ett år i praksis. Halvveis i praksisperioden har han et mål om fast ansettelse i DNB.

- Get Academy er basert i Larvik, og kjenner ikke Bergen så godt. Derfor hjalp jeg dem med å peke ut potensielle arbeidsplasser her i byen – DNB var høyt på lista.

Tatt inn etter intensivkurs 

Espeseth hadde en bachelorgrad i informasjonsvitenskap ved UiB da hun søkte seg til Experis Academy og deres Fullstack .NET-utviklerprogram. Programmet kombinerer tre måneders akselerert læring med en 12 måneders spesialiseringsperiode hos noen av Norges mest spennende IT-utviklingsmiljøer.

Dette var under pandemien, med alt av undervisning hjemmefra. Gjennom programmet fikk hun tilbud om et år som konsulent hos DNB.

Amalie Espeseth kom til DNB via Experis Academy. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Amalie Espeseth kom til DNB via Experis Academy. Foto:  TUM Studio

Kurset fungerer slik at deltakerne blir ansatt i Experis Academy. De får et ettertraktet undervisningsopplegg, samt halv lønn de første tre månedene, deretter full lønn når de senere utplasseres hos en bedrift i ett år. Tilbudet er rettet mot nyutdannede studenter, som på denne måten kan gjøre seg attraktive for mulige arbeidsgivere. 

Espeseth forteller at studiet var bygget opp som en vanlig hjemmekontor-arbeidsdag.

- Men det ble noen kvelder der jeg satt til midnatt for å få ferdig oppgavene i undervisningsperioden. Du må legge inn mye arbeid. Hvor lang tid det tar å komme i mål avhenger av innsatsen og hvor mye du kan fra før, sier hun.

Hun var en av to kursdeltakere på kullet som gikk til DNB i praksisperioden.

- Det er ofte slik at bedrifter tar kontakt med Experis og ber om å intervjue kandidater. For min del ble det tidlig klart at jeg ville havne i DNB.

 Området i Solheimsviken der DNB Bergen holder til.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
 Området i Solheimsviken der DNB Bergen holder til.  Foto:  TUM Studio

- De fleste som kommer fra rett fra universitet, høyskole eller NTNU har ikke så mye erfaring med programmering. Det tar tid og ressurser å lære dem basiskunnskaper. Experis Academy, Get Academy og Kodehode trener kandidatene i f.eks C#, .NET, Java og React. Da har de basiskunnskapene de trenger når de begynner hos oss, poengterer Olsen i DNB.

Bidrar i viktige fornyelsesprosjekter

Både Espeseth, Storebø og Knutsen lovpriser mottakelsen de har fått i DNB Bergen. De forteller at terskelen for å spørre om hjelp er lav, og at det gir en trygghet å jobbe i små team.

- Jeg føler meg utrolig heldig både med muligheten jeg har fått, med sjefene mine og med de andre på teamet mitt. Fra starten har det vært fokus på trivsel, og at jeg skal kunne utvikle meg, sier Knutsen.

Han inngår i portalteamet som lager nettsider der bedrifter har oversikt over pensjonsavtalene sine med DNB.

- For tiden holder jeg på med et fornyelsesprosjekt der vi erstatter gammel funksjonalitet med noe nytt og mer avansert. Jeg jobber med ganske nye verktøy innen frontend, hele portalen er skrevet i JavaScript-rammeverket React, forklarer den blide nordlendingen.

Det er et blomstrende tech-miljø i Bergen. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Det er et blomstrende tech-miljø i Bergen. Foto:  TUM Studio

Espeseth er i et team på tre som jobber med modernisering.

- Jeg lærer utrolig mye og får satt ut i praksis det jeg allerede har lært, sier hun og fortsetter:

- For meg var det en overgang fra en intensiv læringsprosess hos Experis til en hverdag der det er travelt på en annen måte. Også sosialt sett har det vært veldig kjekt å komme inn her, sier Espeseth.

Hun setter spesielt pris på å ha fått anledning til å være med på noe fra start, som i moderniseringsprosjektet.

- For meg som er fersk er det en bedre måte å få brukt kunnskapen fra kurset på enn å bli slengt ut i et gigantisk pågående prosjekt. Jeg er klar over hva jeg skal gjøre og synes det er gøy å få være med på prosessen.

Stort og sammensatt tech-miljø 

Storebø jobber opp mot C# og .NET-teknologier. Oppgavene består blant annet i å fikse koder, lage nye funksjoner og gjøre endringer i DNB sine egne tekniske løsninger.

Alexander Storebø kom til DNB via Get Academy. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Alexander Storebø kom til DNB via Get Academy. Foto:  TUM Studio

- En av fordelene med å være i en stor bedrift som DNB er at jeg hvis jeg skulle få lyst til å gjøre noe annet har veldig mange interne muligheter, poengterer Knutsen.

Han flyttet til Bergen fra Nord-Norge og trives godt mellom de syv fjell. Storebø har bodd i Bergen hele livet og ser ingen grunn til å flytte. Heller ikke Espeseth vil forlate hjembyen med det første.

- Det er et stort og sammensatt tech-miljø i Bergen der man får inntrykk av at alle kjenner alle, sier Knutsen.

Solheimsviken, der DNB Bergen ligger, er et tidligere industriområde som i løpet av få år har blitt fullstendig transformert. Parallellene til Bjørvika i Oslo er tydelige når man ser hvordan denne delen av byen har vokst og tatt form. 

Rett person ikke alltid en med bachelor

- For meg har det betydd en total omveltning i livet at jeg har fått innpass på NAV-kurset og blitt fast ansatt i Norges største bank. Det er en fantastisk mulighet, som jeg er veldig takknemlig for, sier Knutsen.

Alexander Storebø, Tom Knutsen og Amalie Espeseth. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Alexander Storebø, Tom Knutsen og Amalie Espeseth. Foto:  TUM Studio

Han mener at den rette personen å ansette for en bedrift som DNB ikke trenger å være en godt utdannet søker på Finn.

- Ta etiske hackere for eksempel. Det er mange med tech-kompetanse som ikke nødvendigvis har en bachelorgrad, nikker Storebø.

- Jeg tror det er bedre å finne de som har interessen og kan bli gode i dette enn å bare sette høye krav til eksisterende kunnskap. Med en påbegynt utdanning som engelsklærer hadde ikke CV-en min passert det første hinderet, sier Knutsen med et smil.

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra DNB