AI-assistenten som vil endre arbeidshverdagen din
Tenk deg at du kommer sent inn i et Teams-møte og i samme øyeblikk mottar en AI-generert oppdatering på det du har gått glipp av. Eller at du skal sette deg inn i et 100 siders dokument og med et tastetrykk kan få en AI-generert oppsummering av innholdet, spesielt tilpasset deg.
AI er på full fart inn i Microsoft 365-applikasjonene dine, og disse og lignende scenarioer kan komme til å prege hverdagen din før du aner det.
Thomas Rasch Brastad, leder for sluttbrukertjenester i Tietoevry Tech Services, vil trekke det hele ned på jorda. Hva vil AI bety for bedriftenes medarbeidere og sluttbrukere? Hvordan skal de nye verktøyene tas i bruk for å utnytte potensialet på best mulig vis?
– Vi som arbeider med dette må være konkrete og hjelpe kundene våre til å gjøre ting i riktig rekkefølge. AI vil treffe de ansatte i virksomhetene først, det er gjerne der den største nytteverdien ligger på kort sikt, sier han.
Stikkord for Microsofts AI-nyhet er tidsbesparende verktøy og høyere produktivitet. Microsoft 365 Copilot er et sentralt satsingsområde når tech-giganten nå posisjonerer seg i den raskt voksende AI-skogen.
AI vil treffe de ansatte i virksomhetene først.
Thomas Rasch Brastad, Tietoevry
Copilot innebærer at OpenAI-teknologien bygges inn i de vanlige Microsoft 365-appene. Dermed kan en rekke dagligdagse arbeidsoperasjoner forenkles, i tillegg til at helt nye muligheter åpner seg.
– Alle venter i spenning på at Microsoft Copilot skal rulles ut, sier Brastad.
Microsoft Copilot i praksis
Nøyaktig når Copilot slippes i markedet er ennå ikke annonsert. Men Brastad tror det er rett rundt hjørnet. Hva vil det bety når verktøy som Teams, Outlook, Powerpoint, Excel og Word får en intelligent sidekick?
– Et eksempel er at du etter et Teams-møte kan få Copilot til å lage en liste over aksjonspunkter ut fra det som ble gjennomgått. Trenger du å få satt opp et utkast til en Powerpoint-presentasjon basert på rådata, kan Copilot også hjelpe deg med det.
Ved å gi de velkjente verktøyene mer avanserte funksjoner åpner Copilot for en rekke slike muligheter. I tillegg til å hjelpe den enkelte Microsoft 365-bruker, vil Copilot kunne forenkle prosesser for sluttbrukerne. For eksempel vil den kunne guide deg gjennom søknader om lån eller kredittkort.
AI vil dessuten legge til rette for læringen som trengs når det skjer slike raske endringer.
– Det blir enklere å få tilgang på relevant informasjon, og du vil kunne få komplekse dokumenter oppsummert på en konkret og forståelig måte. Tiden man frigjør med AI-assistanse kan heller brukes på å tilegne seg mer kunnskap, sier Brastad.
Siden Copilot fungerer på tvers av de ulike applikasjonene, vil den kunne foreslå hvilken app man bør bruke til en bestemt oppgave.
I Excel kan Copilot forenkle arbeidet med å analysere data, og generere alt fra statistikk til modeller basert på enkle tekstkommandoer. I Outlook kan den smarte assistenten hente ut essensen fra lange e-post-utvekslinger og hjelpe deg med å identifisere ubesvarte spørsmål i e-postene – bare for å gi et lite innblikk i hva som kommer.
– Til sammen betyr dette et kjempesprang i effektivitet, sier Brastad.
Da har vi enda ikke nevnt verdien av å enklere kunne dele interne data i organisasjonen, eller å integrere tredjepartsapplikasjoner.
Slik kommer du i gang
Mange av oss er gjerne i gang med å bruke AI i jobbsammenheng allerede. Men skal dette settes i system og løfte organisasjonen som helhet, krever det en ekstra innsats.
– Vil man utnytte potensialet så trengs det gode forberedelser. Det gjelder både generelt og spesifikt for Copilot, understreker Brastad.
Han lister opp fem grep bedriftene bør ta for å komme i gang:
- Forberede seg for AI generelt (f.eks. etablere policy og retningslinjer om etisk bruk).
- Klargjøre for Copilot (dvs. kartlegge tekniske krav, sikkerhetsinnstillinger, ressursbehov, planlegge utrulling, osv.).
- Vurdere behovet for applikasjoner og integrasjoner med Copilot/AI-tjenester.
- Brukeradopsjon (forberede opplæring og support for medarbeiderne).
- Definere konkrete mål for hvordan AI skal skape forretningsverdi for bedriften.
– Kunnskapsbygging er et sentralt element. Både det som går på opplæring og det som går på tilrettelegging for at den enkelte selv skal kunne lære og holde seg oppdatert.
Frigjøre tid til hva?
Sett at man lykkes i å utnytte potensialet som ligger i Copilot og andre AI-verktøy – hva betyr det for den enkelte bedrift og arbeidstaker?
Managing Partner i Tech Services Tietoevry Norge, Evi Seljevoll tror på en dobbelt effekt:
– Ved å jobbe mer effektivt vil man få frigjort tid. Det gir rom for å fokusere mer på områder som strategi og forretningsutvikling, samtidig som virksomheten blir mer produktiv. I tillegg kan Copilot bidra til en enklere arbeidshverdag for de ansatte.
Samtidig ser hun alvoret i de strammere økonomiske tidene med utsikter til økt arbeidsledighet.
– Det gjelder å ta kloke forretningsvalg. Vi i Tietoevry har vært vant til å jobbe mye med IT-sjefene og IT-avdelingene, men forretningsdelen og HR blir stadig viktigere, sier Seljevoll.
Det gir rom for å fokusere mer på strategi og forretningsutvikling.
Evi Seljevoll, Tietoevry
Ulike bransjer har ulike behov. For eksempel kan en forhandler få hjelp av Copilot til optimalisering av prissetting og markedsføring. Copilot kan analysere kundeadferd, og vise mønstre og trender for å gi innsikt og anbefalinger.
– Man må forstå den enkelte kunden og hvordan man best kan skape forretningsverdi med AI, sier Brastad.
Seljevoll understreker at Tietoevrys erfaring med legacy-systemer, skyoverganger og AI-verktøy gjør dem spesielt egnet til å støtte kundene i overgangsfaser som dette.
– Arbeidet med Copilot går rett til kjernen i det Tietoevry Tech Services driver med, nemlig å hjelpe virksomheter med å ta ut forretningspotensialet som ligger i data, skyteknologi og automatisering, og slik levere bedre tjenester.