Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Bruk halvparten av KI-budsjettene på data

– Minst 50 prosent av de pengene som i dag brukes på å utforske KI-er som er utviklet og trent utenfor virksomheten, bør investeres i arbeidet med å kartlegge og tilrettelegge egne data for trening av virksomhetsspesifikke KI-er.
– Minst 50 prosent av de pengene som i dag brukes på å utforske KI-er som er utviklet og trent utenfor virksomheten, bør investeres i arbeidet med å kartlegge og tilrettelegge egne data for trening av virksomhetsspesifikke KI-er. Foto: Ingvill Sunnby
Del

– I all hypen rundt KI er det lett å glemme at den egentlige verdien er dataene som KI’en bruker eller trenes på. Halvparten av budsjettene som i dag går med til å utforske eller implementere KI, bør brukes på å finne, strukturere og tilgjengeliggjøre data, mener leder for konseptutvikling, data og innsikt i Tietoevry Industry, Tommi Larsen.

Mengden data som produseres i verden hvert år, måles i zettabytes. En zettabyte tilsvarer én million billioner gigabytes og i 2024 kommer vi sannsynligvis til å produsere minst 100 av dem.

Vi snakker om Office-filer, video-innhold, maskingenererte data fra operasjonell teknologi, finansielle transaksjoner, møtereferater, logistikkdata og varedata, data fra smarte byer, smarte kommuner, selvkjørende biler, nettverk, mobiltelefoner, brødristere med nettilgang, gaming-kontrollere – og listen fortsetter.

– Potensialet for verdiskapning med disse dataene er enormt, nesten uansett hva slags virksomhet du jobber i, sier Tommi Larsen.

Samtidig mener han mange starter i feil ende når de bestemmer seg for å utforske generisk, kunstig intelligens uten å kartlegge potensialet i virksomhetens egne data eller lete etter hva som finnes hos andre aktører. 

Stjerner over natten

Kunstig intelligens traff Norge og verden med et brak da OpenAI lanserte sin språkbaserte ChatGPT i slutten av november 2022. I løpet av fem dager hadde over én million brukere registrert seg, et tall som i dag har steget til over 180 millioner.

– Vi realiserer verdien i data slik at alle tjener på det, sier Tommi Larsen i Tietoevry Industry. <i>Foto: Ingvill Sunnby</i>
– Vi realiserer verdien i data slik at alle tjener på det, sier Tommi Larsen i Tietoevry Industry. Foto: Ingvill Sunnby

Samtidig økte også bevisstheten og kunnskapen om hvor viktig de underliggende dataene er for hvordan en KI presterer, og hva du kan bruke den til.

– For oss i Data Services i Tietoevry Industry, som har jobbet med, og levert data til offentlige og private virksomheter i 40 år, er dette ekstra gøy. Stadig flere ser potensialet i og verdiene knyttet til data. Vi er nå med å utvikle software og plattformer som legger til rette for digitalisering, innovasjon og nytenkning, i dag og i fremtiden, sier Larsen. 

Mye mer enn tekst og GPT

«Alle» forsto plutselig hva KI var, men denne omveltningen kommer også med en bakside, fortsetter Tommi Larsen.

– Språkdataene som driver dagens GPT-er er bare ett av en lang rekke av dataformater, som skaper verdi i en KI-modell. Og faren, slik jeg ser det, er at offentlige og private virksomheter i for stor grad tror at KI er det samme som språkbaserte GPT-er.

Alt for få har et bevisst forhold til virksomhetens egne data; de vet ikke hvor de finnes, hvilken kvalitet de har, om de er strukturerte eller ustrukturerte, lovlige eller ulovlige å bruke.

– Derfor bør minst 50 prosent av de pengene som i dag brukes på å utforske KI-er som er utviklet og trent utenfor virksomheten, investeres i arbeidet med å kartlegge og tilrettelegge egne data for trening av virksomhetsspesifikke KI-er.

Datakatalog & Markedsplass

For virksomheter med kontroll på egne data, dukker det også opp nye muligheter knyttet til deling, samarbeid og salg av verdiene de sitter på.

– Jo mer isolerte data er, jo mindre verdi har de. Og jo mer de deles og brukes, jo mer er de verdt, både for bedriften og samfunnet. Dette er også konseptet som dataplattformen, Datakatalog & Markedsplass, er bygget rundt, forklarer Larsen.

Del og finn data i Datakatalogen, samarbeid om utvikling og salg av dataprodukter på Markedsplassen. <i>Foto: Ingvill Sunnby</i>
Del og finn data i Datakatalogen, samarbeid om utvikling og salg av dataprodukter på Markedsplassen. Foto: Ingvill Sunnby

– Data må ut av siloene der de ligger låst i dag, og så mye som mulig må deles på tvers av organisasjoner og virksomheter i samfunnet. I Datakatalogen inviterer vi alle inn for å dele og finne trygge og strukturerte data, utdyper han. 

– På Markedsplassen har vi lagt til rette for samarbeid mellom flere parter som ønske å drive innovasjon og nyskapning med utgangspunkt i datasettene som blir tilgjengeliggjort i katalogen. Deretter er det mulig å selge dataproduktene på markedsplassen – til tusenvis av Tietoevry-kunder.

– Denne modellen gjør det mulig å finne, dele, utvikle og selge data og dataprodukter, i og utenfor organisasjonen, på en måte som bidrar til å bygge bro mellom de som deler og de som skaper. Slik realiserer vi verdien i data slik at alle tjener på det, avslutter leder for konseptutvikling, data og innsikt i Tietoevry Industry, Tommi Larsen.

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Tietoevry