Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

– Neste generasjon generativ AI er skreddersydd for offentlig sektor

Den profilerte medgründeren og CEO i Salesforce, Marc Benioff, under den storstilte lanseringen av Agentforce, som er selskapets megasatsing på autonome AI-agenter
Den profilerte medgründeren og CEO i Salesforce, Marc Benioff, under den storstilte lanseringen av Agentforce, som er selskapets megasatsing på autonome AI-agenter Foto: Salesforce
Del

Agentforce, som ble lansert av den globale skygiganten Salesforce over hele verden i september, skiller seg grunnleggende fra dagens AI-baserte copiloter. Mens copiloter tar imot enkle kommandoer og returnerer svar fra en språkmodell, er Agentforce bygget på toppen av flere språkmodeller.

Ifølge Hans-Inge Stensrud, Account Executive i Salesforce, er det ikke hvilken språkmodell som ligger i bunn som er det viktigste. 

– Språkmodellene er bare motorene i systemet. Det unike ved Agentforce ligger i hvordan AI-agentene kan handle selvstendig, med eller uten videre menneskelig innblanding.

Dette betyr at agenten eksempelvis kan sette opp møteavtaler, sende invitasjoner, eller endre status på saker, helt på egen hånd. Stensrud mener dette teknologiske skiftet markerer en vesentlig endring i hvordan vi forholder oss til kunstig intelligens. Den profilerte medgründeren og CEO i Salesforce, Marc Benioff, har sågar kalt det den tredje store bølgen innen kunstig intelligens.

Ifølge Stensrud gir AI-agenter offentlige virksomheter nye og oppsiktsvekkende muligheter. Han trekker frem tre viktige områder:

    1. Effektivisering: AI-agenter kan automatisere repetitive oppgaver som saksbehandling og håndtering av søknader. Effekten av det er økt produktivitet, frigjøring av ressurser og en betraktelig redusert behandlingstid, som vil komme innbyggere og ytelsesmottakere til gode. De ansatte slipper gjentagende administrativt arbeid og får frigjort tid til annet verdiskapende arbeid.
    2. Forbedret innbyggeropplevelse: Koblet opp mot andre verktøy kan Agentforce samhandle og gi et helhetlig bilde av innbyggeres og ansattes behov, slik at tjenester kan leveres raskere og mer personlig tilpasset basert på historikk.
    3. Bedre beslutningsgrunnlag: Ved å samle organisasjonens strukturerte og ustrukturerte data i Data Cloud kan Agentforce gi innsikt som hjelper med ressursallokering og beslutningsprosesser.
Lær mer om den tredje bølgen innen kunstig intelligens

Unngå gjør-det-selv-løsninger

Hans-Inge Stensrud i skygiganten Salesforce peker på tre viktige områder der offentlig sektor vil ha stor nytte av autonome AI-agenter. <i>Foto:  Salesforce</i>
Hans-Inge Stensrud i skygiganten Salesforce peker på tre viktige områder der offentlig sektor vil ha stor nytte av autonome AI-agenter. Foto:  Salesforce

I motsetning til tidligere AI-løsninger som er avhengige av forhåndstrent data, kan Agentforce hente data dynamisk fra et bredt sett med kilder. Dette gjør løsningen mer fleksibel og egnet for komplekse prosesser i offentlig sektor.

– Offentlige virksomheter kan maksimere samfunnsnytten ved å bruke dataene de allerede har til å være proaktive ovenfor ansatte og innbyggerne. Det er samfunnsøkonomisk nyttigere enn å være reaktiv, poengterer Stensrud, og utdyper: 

– De færreste virksomheter har behov for å trene språkmodeller på egne data. I denne nye bølgen av generativ AI henter agentene data ved behov, og det er mye mer hensiktsmessig. Bruk språkmodellen slik som den er og gi den tilgang på dataene ad hoc!

Ved å bruke Salesforce kan virksomheter unngå dataflytting, takket være zero copy-tilgang, som gir et rikere og mer pålitelig datagrunnlag.

– AI kan ikke bli smartere enn den dataen den allerede har tilgang til, men den kan bli veldig smart ved å gjøre tilgjengelig mer informasjon inn til plattformen, som for eksempel ustrukturert informasjon, forteller Stensrud.

Zero copy og transparent databruk

Med zero copy-tilgang til data kan virksomheter bruke informasjon fra flere kilder uten å måtte flytte data mellom siloer. Dette gir et rikt datagrunnlag, reduserer kostnader og sikrer raskere beslutninger.

I tillegg gir løsningen full transparens i hvordan data brukes, med innebygde sikkerhetsmekanismer som gjør det mulig å se hvilke data som brukes, tilgang til data og hvilke instruksjoner som gis til språkmodellen.

– Agentforce er helt transparent. Det skal være mulig å se hvilken instruks som ble sendt til språkmodellen, hvilke data som ble benyttet, og hva resultatet var, forsikrer Stensrud.

Nysgjerrig på autonome AI-agenter? Her kan du lære mer.

Trust Layer – et sikkerhetsnett for AI

Nå som AI-agenter kan handle autonomt med langt mindre behov for menneskelig arbeidssteg, mener Salesforce at offentlige tjenester vil forandres radikalt. <i>Foto:  Salesforce</i>
Nå som AI-agenter kan handle autonomt med langt mindre behov for menneskelig arbeidssteg, mener Salesforce at offentlige tjenester vil forandres radikalt. Foto:  Salesforce

For virksomheter som håndterer sensitive data eller persondata er sikkerhet avgjørende – og de er det mange av innen offentlig tjenesteyting. Salesforce har derfor utviklet et robust sikkerhetsnett for å sikre at AI-agentene opererer innenfor strengt definerte rammer.

Sikkerhetsnettet, kjent som Salesforce Trust Layer, sikrer at all databruk er fullstendig transparent, og gir virksomhetene full kontroll over hvilken informasjon som kan benyttes av AI-agentene.

– Med Trust Layer kan offentlige etater være trygge på at Agentforce kun opererer med de dataene som er godkjent, og det gir full innsikt i hele prosessen – fra instruksjon til resultat, sier Stensrud.

Dette sikkerhetslaget sikrer også at AI-agentene tar handlinger utenfor definerte juridiske eller etiske grenser, noe som gir en trygg bruk av AI innenfor offentlig sektor, der sensitive persondata og strenge regulatoriske krav er vanlige utfordringer.

Automatisering av sosiale velferdsytelser

En annen styrke ved Agentforce er evnen til å dele opp komplekse oppgaver i mindre deler og utføre dem stegvis, noe som er avgjørende i komplekse offentlige prosesser. AI-agenten er også utstyrt med avanserte sikkerhetsmekanismer for å sikre at den ikke svarer hvis den ikke har tilstrekkelig informasjon. Da vil den kunne be om mer spesifikk informasjon og/eller sende den videre til manuell prosessering av en saksbehandler eller veileder.

– Disse nye verktøyene gjør det mulig å automatisere selv de mest komplekse beslutningsprosessene, som eksempelvis forvaltning av offentlige og sosiale velferdsytelser , mener Stensrud.

Agentforce kan automatisere komplekse beslutningsprosesser. Dette reduserer både kostnader og behandlingstid, og sikrer bedre samsvar med regulatoriske krav.

– Slik tas autonome beslutninger, men alltid innenfor de juridiske og etiske retningslinjene virksomheten setter, forsikrer Stensrud.

Flere inspirasjonsforedrag med AI-nyheter for offentlig sektor finner du her.
Vis mer
Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Salesforce