Slik kan generativ KI forvandle offentlige tjenester
I løpet av de neste årene forventes det at generative KI-verktøy og -tjenester vil ha en enorm innvirkning på bedrifter og samfunnet. Vi fortsatt er i startgropen, men det er ikke for tidlig å begynne å vurdere hvordan teknologien kan være til nytte for offentlig sektor – på en sikker og effektiv måte.
Vinteren 2022 ble vår oppfatning av KI forandret for alltid. Da OpenAI-stiftelsen gjorde sin avanserte chatbot ChatGPT offentlig tilgjengelig, ble den et av de raskest voksende internettfenomenene noensinne. Noen måneder senere hadde tjenesten anslagsvis 200 millioner aktive brukere per dag.
I dag blir det mer og mer tydelig at disse chatbotene bare er toppen av isfjellet. I løpet av 2023 har mange kommersielle selskaper begynt å integrere KI-generative verktøy for å tilby nye funksjoner i sine produkter og tjenester, og selskaper over hele verden eksperimenterer i raskt tempo for å finne nye måter å utnytte data på, få ny innsikt og forvandle kunde- og medarbeideropplevelsen.
Teknologien har også et enormt potensial for å skape bedre og mer effektive offentlige tjenester, men flere spesifikke utfordringer må løses for å få det til.
Med de fleste teknologiske gjennombrudd skjer innføringen av nye verktøy og metoder raskere i den kommersielle sektoren – både fordi konkurranse driver eksperimentering, og fordi offentlige institusjoner nøler (med rette) med å eksperimentere med skattebetalernes penger. Selv om det bare er begynnelsen, er det ikke for tidlig å nøye vurdere mulighetene, bli inspirert av andre og evaluere beste praksis for offentlig sektor allerede i dag.
Datakvalitet
Det første og viktigste trinnet på reisen mot praktisk bruk av generativ KI er å forstå hva teknologien er og hva den ikke er. En KI-modell vil aldri være bedre enn dataene den har til rådighet. Det har for eksempel vært mange eksempler på «hallusinasjon», der en modell forsøker å fylle hull i egen kunnskap med ord, uttrykk eller til og med kilder som høres plausible ut, men som er feil.
– Det viktigste er at du kan stole på dataene dine. Vi ønsker å gi verktøyene til kundene våre, slik at de kan bruke dem på sine egne data, slik at de kan stole på dem. Generativ KI uten gode data er verdiløs, sier Tom Soderstrom, Enterprise Strategist hos Amazon Web Services (AWS) nylig i et intervju med svenske medier.
Modellkvalitet
Når du begynner å utvikle bruksområder, er det viktig å ikke bare forstå hva du ønsker å oppnå, men også å forstå hvilke av de mange tilgjengelige modellene – alle med sine egne styrker og egenskaper – som er best tilpasset ditt formål, og som er enkle å få tilgang til og implementere.
Generativ KI uten gode data er verdiløs
Tom Soderstrom, AWS
Amazon Bedrock, som ble lansert i april 2023, er en fullt administrert tjeneste som gjør grunnmodeller (foundation models, FM-er) fra Amazon og ledende KI-startups tilgjengelige gjennom en API, slik at du kan velge den modellen som passer best for ditt bruksområde.
Fordi Amazon Bedrock er serverløs, kan du raskt komme i gang. Det er enkelt å eksperimentere med modeller, tilpasse modeller privat med egne data og smidig integrere og distribuere dem i applikasjonene dine ved hjelp av AWS-verktøy og -funksjoner. Agents for Amazon Bedrock er fullt administrert og gjør det enklere for utviklere å skape applikasjoner som bruker generativ KI som kan levere oppdaterte svar basert på egne kunnskapskilder og fullføre oppgaver for en rekke bruksområder.
Personvern
Robust sikkerhet og dataintegritet er en viktig forutsetning for å holde det løftet som generativ KI gir. Dataene som selskapene ønsker å bruke til tilpasning er utrolig verdifull IP. De må sørge for at de er fullstendig beskyttet, sikre og private under den prosessen, og de ønsker kontroll over hvordan dataene deres deles og brukes. Dette gjelder naturligvis også for offentlig sektor, der dataene ofte er svært sensitive og underlagt strenge regler.
Et viktig problem med mange KI-løsninger er at dataene som legges inn i en modell, kan forbli der og brukes til videre opplæring og forbedring. Dette har ført til at mange bedrifter har begrenset eller forbudt bruken av chatboter de siste månedene. En viktig del av forberedelsene er derfor å definere hvilke data du ønsker å bruke, og hvilke juridiske konsekvenser det innebærer.
– Sikkerhet, integritet og etikk er integrert i alt vi gjør. Hvis det ikke er trygt, vil det ikke lykkes
Tom Soderstrom
Når dette er bestemt, må dataene være fullt beskyttet og under kontroll. For Amazon Bedrock var løsningen å lage en egen kopi av grunnmodellen som bare er tilgjengelig for kunden, og å trene opp denne private kopien av modellen. Derfor brukes ingen av kundens data til å lære opp de opprinnelige grunnmodellene, og siden alle dataene er kryptert og ikke forlater kundens virtuelle private sky (VPC), kan kundene stole på at opplysningene forblir private og konfidensielle.
– Sikkerhet, integritet og etikk er integrert i alt vi gjør. Hvis det ikke er trygt, vil det ikke lykkes, sier Tom Soderstrom.
Én av de første brukerne av Bedrock er elektronikk- og helseteknologilederen Philips, som bruker tjenesten til å utvikle KI-baserte løsninger for å hjelpe helsearbeidere med å håndtere økende arbeidsmengder og forkorte tiden til diagnose og behandling ved å forenkle kliniske arbeidsflyter og PACS-bildebehandlingsmuligheter.
– Helsevesenet er under økende press, og helsepersonellets fokus har skiftet fra tekniske spesifikasjoner mot mer effektive arbeidsflyter som fører til nøyaktige diagnoser – og det er det vi leverer her, sier Shez Partovi, Chief Innovation & Strategy Officer hos Philips.
Tidlig identifisering av potensielle bruksområder og utforsking av hva som er mulige med dataene du allerede har, er viktige trinn i transformasjonsreisen, og bidrar til å sikre at investeringen er både målrettet og strategisk.
– Vi er tre steg inn i et maratonløp, sier Tom Soderstrom.
Finn ut mer om hvordan AWS støtter offentlig sektor i innovasjon med generativ KI her, eller finn et lokalt arrangement for å møte AWS-eksperter og kundene våre her