Det enorme datagrunnlaget som ligger i HPs innsiktsverktøy gjør det mulig å endre måten du kjøper inn, administrerer, drifter og bruker PC-er på. Gevinsten er bedre arbeidsflyt for dine ansatte, økt bærekraft og mindre press på IT-avdelingen.
Riktig og velfungerende arbeidsverktøy kan bety mye for de ansatte. I ytterste konsekvens kan det være avgjørende for å beholde ansatte. Bo Rasmussen, Business Manager i HP, mener at en proaktiv innkjøps- og supportmodell gjør det mulig å ta tak i utfordringer før de oppstår. Dette gir mer fornøyde medarbeidere og tar bort en betydelig tidstyv i hverdagen.
– Å vente til noe går i stykker er verken bra for ansatte eller virksomheten. Vi snakker mye om brukeropplevelsen i HP. Fornøyde ansatte blir mer produktive, og mer lønnsomme, sier han.
Derfor er det viktig å tenke nytt om innkjøp og drift av de ansattes viktigste arbeidsverktøy, PC-en. Svaret fra HP er den skybaserte løsningen HP Proactive Insights.
– I denne løsningen har vi millioner av enheter, som gir oss et utrolig stort datagrunnlag for å kunne analysere og dele innsikt om den enkelte PC, grupper av PC-er eller virksomhetens samlede maskinpark. Vi kan sammenligne og lære av en rekke forhold og kombinasjoner, som for eksempel feilsituasjoner, bruksmønstre og ytelse, sier Rasmussen.
Han opplever at kundene ønsker å forlenge levetiden på PC-er. Mange går bort fra den tradisjonelle treårssyklusen, til fire og kanskje fem år.
– Det er ingen hemmelighet at vi ser på å kunne forlenge livet til en PC til syv år. Skal vi kunne gjøre det, og fremdeles sørge for fornøyde ansatte, må vi sikre at arbeidsverktøyene fungerer som de skal og at ansatte har den rette PC-en, sier Rasmussen.
I det inngår analyser for å se om PC-en er over- eller underutnyttet, ved å bruke data fra for eksempel prosessor, internminne og grafikkprosessor. Med denne informasjonen kan du lettere vurdere om PC-en er godt tilpasset den ansattes arbeidsoppgaver og om den støtter alle verktøy som den ansatte har behov for.
Med informasjon fra Proactive Insight er beslutningene dine basert på faktiske data og ikke antakelser. Det er viktig når avgjørelsene koster mye penger
Cecilie Bratbak, Business Development Manager i HP Services
– Konklusjonen du trekker betyr noe for brukertilfredsheten, men er også meget nyttig når du skal planlegge dine innkjøp. Mange virksomheter ønsker å spare penger, og vi ser ofte i anbudsprosesser at PC-ene skal ha en bestemt spesifikasjon. Dersom du bruker disse dataene til å gjøre mer velfunderte og kloke innkjøp, kan du få den besparelsen du vil oppnå – og samtidig levere det arbeidsverktøyet den enkelte ansatte faktisk trenger, forteller Rasmussen.
Han legger til at det nå blir mulig å gå bort fra strategien «one size fits all», som mange virksomheter har brukt i flere år.
– Dette er ikke den riktige løsningen, selv om den kan være enklere å administrere, sier han.
Hvis du i stedet bruker innsikt fra verktøy som Proactive Insights, kan du finne ut hva ansatte trenger og innkjøpene blir mer målrettet. Hvis én ansatt innenfor en gruppe har spesielle behov, er det lett å innvilge en tilpasset modell for vedkommende.
– Nå trenger du uansett ikke lenger kjøpe likt til alle. Vi må tenke i helt nye baner når vi gjør våre innkjøp, også i et bærekraftperspektiv. Med innkjøp og support basert på faktisk informasjon og ikke antakelser, blir det færre bomkjøp og lenger levetid på PC-ene. Det er viktig når avgjørelsene koster mye penger, sier Cecilie Bratbak, Business Development Manager i HP Services.
Bo Rasmussen trekker også frem fordelen med drift av hele PC-parken gjennom Proactive Insights.
– Hvis du over tid kan overvåke en PC eller grupper av PC-er, kan du se etter likheter hvis en av dem har fått en feil. Da kan du anta at også andre, tilsvarende PC-er vil feile, og du kan løse problemet før det oppstår. Det flytter kostnader fra IT-support, og sparer tid og ressurser som kan brukes på noe annet. Bedre planlegging er et gode, fastslår han.
Via Proactive Insights kan det også genereres spørreundersøkelser for å få tilbakemeldinger på PC-ene i bruk, og identifisere graden av brukertilfredshet eller misnøye. Mange gleder seg over høy score, men Rasmussen påpeker at en tommel ned er vel så viktige å analysere nærmere.
– Du kan for eksempel finne ut om misnøyen skyldes sammensetningen av annet utstyr PC-en brukes sammen med, andre feil eller om misnøyen ikke er velbegrunnet. Da kan synsing og misnøye lukes ut før den sprer seg, sier han.
«One size fits all» er ikke den riktige løsningen, selv om den kan være enklere å administrere
Bo Rasmussen, Business Manager i HP
Proactive Insights egner seg best for virksomheter med 100 PC-er og oppover. Verktøyet er ikke begrenset til HPs egne PC-er.
– Vi får nesten samme type data ut fra andre modeller, inkludert Mac, men henter ut mer data fra Windows. Og vi kommer dypere ned i maskinvaren på PC-ene fra HP, sier Rasmussen.
Han pleier å stille følgende spørsmål til kunder som er usikre på om dette er noe for dem:
– Hvor god kontroll har du på virksomhetens firmabiler? Svaret er ofte full oversikt og kontroll. Men hvor mange har den samme kontrollen på PC-parken? Det er ingen grunn til at du ikke skal ha samme kontroll på de ansattes viktigste arbeidsverktøy som på en firmabil. HP Proactive Insights støtter et tankesett som handler om smart innkjøp og administrasjon. Med firmabileksempelet forstår de fleste tanken bak, avslutter Rasmussen.