Dette er serverinfrastrukturen for fremtiden. Skalerbart, sikkert og integrert
– Ta en smartmobil, som vi alle går med i lomma. Dette er konvergens i praksis. Det er en datamaskin, en telefon, et kamera, og masse mer, i én enhet. Se for deg det samme, men i mye større skala og mye mer komplisert, og som likevel sparer både tid og penger. Det er hyperkonvergert infrastruktur, forteller Tomas Segerlund i Atea.
Hyperkonvergert infrastruktur betyr i korte trekk at man samler alle komponenter relatert til lagring, nettverk og prosessorkraft, i én enhet. Det er rett og slett snakk om å kombinere disse aspektene av et datasenter, der det tidligere har vært nødvendig med separate løsninger for alle disse områdene. Og der man gjerne trengte separate eksperter på samtlige.
Tre tjenesteområder, én boks
– Dette er nå smeltet sammen i en boks. Det betyr at alt det administrative rundt nettverk og lagring løses på en mye mer effektiv måte. Nesten alt gjøres gjennom programvare. Man administrerer mye mer fra en laptop, enn fysisk, på disse boksene i et datasenter. Samtidig er det mye mer som blir automatisert, sier Tomas.
Han er rask med å sammenligne prinsippet med hyperkonvergert, med hvordan flypiloter jobber om dagen. Noen må fortsatt passe på, men nesten all jobben gjøres automatisk og styres gjennom programvare.
En som kan gå god for fordelene med hyperkonvergert infrastruktur er Patrik Andersson, tjenesteeier for plattform hos Digitale Gardermoen. For noen år tilbake oppgraderte de infrastrukturen sin til VxRail-løsninger fra Dell EMC, og har svært positive erfaringer med dette.
– Digitale Gardermoen er en driftsleverandør som har ansvaret for seks kommuner rundt Gardermoen. Vi driver med ganske kompleks IT - vi har ansvaret for elementer som helsesektor, legevakt, barnevern, skoler, vann og avløp, teknisk sektor, administrasjon, og mer. Alt dette må fungere. En kommune har gjerne mange forskjellige løsninger, og alle de skal snakke sammen. Da er det godt å ha en plattform som kan skaleres etter behov, sier Patrik.
Effektivisering i praksis
Han forteller at DGI brukte en del tid på å finne ut hvordan de kunne effektivisere datasenteret sitt, og valget falt til slutt på Dell EMC og VxRail. Det tok imidlertid ikke lang tid før de så åpenbare resultater. Det tydeligste var kanskje plassbesparelsen:
– Vår footprint er betydelig redusert. Vi har gått fra å ha 16 racks i datasenteret, til å få plass til alt vi trenger i to racks. Vi har 500 servere som kjører på disse to rackene, og det forenkler administrasjonen veldig. Det er færre maskinvarekomponenter som kan feile. Det brukes mindre strøm. Det tar mindre plass og krever mindre kjøling. Så det er åpenbare besparelser der når det gjelder det økonomiske.
Besparelsene merkes også på tiden Patrik og hans kolleger bruker til diverse oppgaver rundt løsningen.
– Den kanskje største fordelen er at lagringsløsningen er integrert i plattformen. En tradisjonell lagringsløsning ville vært en investering i millionklassen. Man må investere i å fornye lagringsplassen ofte. Det går også mye tid til overvåking og administrasjon av tradisjonell lagring. Her sparer vi den tiden. Det er viktig for meg som har ansvaret for mye av den daglige driften.
Alltid oppdatert
VxRail er en kombinasjon av maskinvare fra Dell EMC og programvare fra VMware, som er integrert med hverandre, og dermed lett å administrere også fra andre lokasjoner. Patrik påpeker at support hos Dell er til enhver tid behjelpelig om det skulle være noe med enten maskinvare eller programvare. Ikke minst sørger Dell EMC for at oppdateringer gjennomføres smidig og sikkert.
– Vi har i dag 14 noder, og det å kjøre en oppdatering av hele plattformen tar fort 24 timer. Dette er en helt automatisert oppgave, mens tidligere ville jeg personlig måttet sitte oppe hele døgnet og passet på. Nå er veldig mye av prosessen automatisert, og blir kontinuerlig overvåket av Dell EMC.
For å være på den sikre siden har DGI også en sekundær lokasjon med VxRail-bokser på Hamar, og data blir replikert mellom lokasjonene. Om noe katastrofalt skulle skje, er dataen og funksjonaliteten sikret.
Dersom det er behov for mer kapasitet er det også uproblematisk å skalere løsningen. Patrik viser til at de startet prosjektet med åtte noder, og nå har de 14. Prosessen med å legge til nye noder har vært helt smertefri og automatisert.
Helt klare besparelser
Resultatene er med andre ord åpenbare. Det spares kostnader, og det spares tid med hyperkonvergerte løsninger.
– Det er fokus på kostnader i en kommune, og VxRail har latt oss redusere kostnadene på sikt. Vi har en kompakt og automatisert løsning, og det betyr at det frigjør mye av min tid til å fokusere på andre fornyelsesprosjekter og øvrige oppgaver, i stedet for å drifte en gammeldags, manuell løsning. Dette er en toppmoderne og stabil plattform, avslutter Patrik Andersson.