Ett grep løste nettflokene for Sumo
Restaurantkjeden Sumo hadde tolv restauranter rundt i landet og en rekke forskjellige nettverksleverandører som leverte internett basert på lokale løsninger.
– Det var mye rot og lite oversikt. Og så var det selvsagt to-tre andre selskaper som leverte alt på LAN-siden. Det gjorde at når ting ikke virket, visste man ikke hvem man skulle ringe. Og hvis man ringte til en, pekte de alltid på noen andre, forteller Henry Karlsen, som er IT-direktør i Sumo.
Det gjorde at restaurantene i 2021 ønsket en totalleverandør med ansvar for både WAN og LAN.
Valget falt på GlobalConnect, og etter hvert som bindingstiden på de lokale avtalene har gått ut, er flere og flere restauranter flyttet over. Av dagens 14 Sumo-restauranter er det nå bare to som ikke har GlobalConnect.
– Vi gjør jo dette for å forenkle. Og fordi vi er så avhengig av teknologi på betalings- og ordresiden. Vi må være online hele tiden, og da nytter det ikke med tulleløsninger der man har kjøpt rutere i butikken på hjørnet og satt sammen selv, sier Karlsen.
Det Sumo har fra GlobalConnect er to produkter som i realiteten fungerer som ett:
1. SmartFiber med 4G backup og brannmur.
2. M-LAN, som er wifi-delen av oppsettet, med aksesspunkter og switcher.
– Vi kan være sikre på at nettet virker selv om en gravemaskin ødelegger en kabel. Men det har ikke skjedd at vi har hatt bruk for support etter at vi har fått opp anlegget. Uansett er det mye enklere å bare ha ett sted å ringe når vi skal igangsette en ny restaurant.
Den usynlige teknologien
Med 270 seter over to etasjer er Sumos flaggskiprestaurant på Karl Johan i Oslo både stor og teknisk krevende.
Der en typisk Sumo-restaurant har fem-seks overvåkningskamera, har denne tolv. I tillegg kommer temperaturstyring, kontroll av alarmsystemer på dørene, sentralstyrte spillelister for musikk, grafisk kunst på en rekke skjermer - alt dette er avhengig av nett for å fungere.
– Det er viktig for oss å gi gjestene en opplevelse utenom det vanlige. Da må ikke det tekniske komme i veien, sier Karlsen.
Helt essensielt er det at kassasystemer, betalingsterminaler og selvbetjening via QR-koder virker - hele tiden.
– I tillegg har vi åpent gjestenett. Det krever verken passord eller koder eller noe annet, det er bare å logge seg på. Det skal ikke være så mye hazzle, vi er opptatt av brukervennlighet også for gjestene.
– Det eneste som ikke går på nett er vel gasspeisen, legger Karlsen til med et smil.
Når Sumo skal ha SmartFiber på et nytt sted, sender de først info om adresse og sted. Så må radioplanleggerne til GlobalConnect på banen med tegninger av bygget for å bestemme hvor aksesspunkter skal plasseres for å få riktig dekning.
– Vi vil gjerne ha nett før vi har det trådløse nettet på plass. Lys, lyd, temperaturstyring og alt dette kobles opp lenge før vi får maling på veggene i en ny restaurant.
Montørene som kobler opp det trådløse nettet kommer derfor i andre runde. Ofte skjer det et par uker etter at SmartFiber er på plass.
Det er syv aksesspunkter spredt rundt i de to etasjene Sumo disponerer.
En helt annen verden
For Karlsen og de andre på Sumo forenkler det hverdagen å ha en helhetlig nettverksløsning som dessuten åpner for en del nye muligheter.
– Vi gjør det helt likt på alle restauranter. Oppsettet er transparent, så når vi får en ny betalingsterminal, kan leverandøren bare konfigurere den mot trådløst nett og sende terminalen til oss. De trenger ikke å tenke på hvilken restaurant det er til.
– Det er slik SmartFiber-produktet er bygget opp. Du skal kunne ha flere lokalkontorer med det samme oppsettet, sier Vetle Vestmo i GlobalConnect.
Alt av Sumos tekniske utstyr er på et lukket nett der SSID er skjult, og der det er passord og kryptering. Ingen som jobber i restauranten vet hva passordet er.
– Dermed finner du aldri en pc eller en telefon på nettet som ikke skal være der. Ansatte og andre som trenger nettilgang må bruke gjestenettet, sier Henry.
Han understreker at en av de største farene ved et nettverk er at det blir infisert fra innsiden.
– Med den type teknologi som GlobalConnect tilbyr, får vi til slike løsninger som øker sikkerheten.
Det er også et poeng at alt av software- og sikkerhetsoppdateringer skjer kontinuerlig direkte fra GlobalConnect - uten at Sumo-restaurantene trenger å forholde seg til det.
– I tillegg leverer vi flere nye sikkerhetstjenester som kan rulles ut til de SmartFiber-kundene som vil ha det, poengterer Vestmo.
Han trekker dessuten frem aktiv feilretting, som nylig ble lansert.
– Det betyr at vi tar kontakt med kunden hvis vi ser at det er noe som ikke er som det skal. Er det noe rusk så kan vi gjerne plukke det opp raskere og dermed rette opp i det raskere enn det meldes inn.
Karlsen beskriver dagens situasjon som en helt annen verden enn slik Sumo hadde det før.
– Vi har nå fått på plass et system og en struktur som er likt over hele linja. Det sparer oss for mye arbeid og frustrasjoner. Dessuten er det ingen tvil om hvem som har ansvaret for at det skal virke hele tiden.