For en grafisk designer er det fortsatt én programvarepakke som gjelder
Adobes programvarepakker, kanskje spesielt Photoshop, er synonymt med bildebehandling, grafisk design og beslektede aktiviteter.
Men hvorfor er det egentlig blitt sånn? Finnes det ingen ordentlige konkurrenter? Hvorfor velger designerne nesten utelukkende Adobes programmer?
For å finne ut av dette, går vi til kilden, og spør noen av programmenes flittigste brukere, de som er avhengige av Adobe-pakken til sin daglige jobb. For eksempel PR- og eventbyrået JCP Nordic, der mange ansatte jobber visuelt, og stoler på at Adobe-installasjonene fungerer stabilt og er alltid oppdaterte. Dette er relevant for kreatørene, men også for de som er ansvarlige for driften - en slik programvarepakke må være lett å sette opp for mange brukere, legge til og stenge kontoer eller installere nye elementer.
Industristandarden
– Det har den siste tiden dukket opp noen konkurrenter til Adobe-produktene, men ingen er like gode som Adobe-pakken, forteller Manuela Pacheco, som er grafisk designer hos JCP.
Så godt som hver dag i elleve år har hun brukt hovedsakelig tre Adobe-programmer: Indesign, Illustrator og Photoshop. Siden hun startet utdanningen, og hver dag etter det, har hun lært seg noe nytt.
Det at bruken av Adobe blir en vane nekter hun ikke for: – Jeg vurderer ikke å bruke noe annet, da jeg blant annet kan alle snarveiene, alle tweaks, og alle funksjonene til fingerspissene. Vi lager alle jobbene våre med de tre programmene, og er veldig fornøyd med det.
Likevel har Adobe aldri hvilt på laurbærene, påpeker designeren. De er veldig flinke til å utvikle programmene med nye funksjoner som brukere faktisk trenger.
– Det er veldig mye spennende som skjer med Adobe nå. Du kan lagre dine faste fargepaletter eller logoer du bruker. Om du reinstallerer maskinen din, får du raskt tilgang til alt dette. Det samme skjer hvis du logger deg inn på en annen maskin med din bruker.
Det har kommet mange nye muligheter for å teste ting på mobile grensesnitt, og det finnes også en lang rekke maler som gjør det lett å lage mockups for forskjellige typer bruk.
– Ikke minst kan du legge prosjektene dine inn på en nettside som heter Portfolio, der alt ligger lagret, forteller Manuela.
Store muligheter
Det generelle inntrykket til designeren er at Adobe hører på brukerne sine, og oppdaterer programmene årlig med relevante nye funksjoner.
– Jeg liker at du kan bruke såkalte artboards i Photoshop. Før måtte jeg hoppe fra fil til fil når jeg jobbet, nå kan jeg legge inn alt jeg jobber med på én samlet fil, forteller Manuela Pacheco.
Manuela skryter også av flere av tilleggstjenestene og mulighetene rundt selve programvaren. Den nevnte Portfolio, samt samlingen av fonter i Typekit, er noe som brukes ofte. Behance-portalen er et sted der mange designere legger ut arbeidene sine, og er en glimrende inspirasjonskilde. Til slutt påpeker hun at miljøet rundt programmene er såpass stort at det er aldri noe problem å finne hjelp eller tips om man er usikker på noe.
Bredden av tilgjengelige programmer, den omfattende støtten, og smarte nettsky-løsninger gjør at Adobe-pakken ikke bare er forbeholdt designere og grafikere som skaper innhold. Også selgere som lager presentasjoner, utviklere som lager konseptskisser, og administrasjonsmedarbeidere som lager håndbøker for de ansatte, har bruk for applikasjoner som Photoshop eller Illustrator.
Viktig med skikkelig støtte
Det som er klart er at samtidig som kvaliteten på arbeidene øker, økes også kvaliteten og oppløsningen på filene. Dette krever sitt av maskinvare, og det er et kappløp om å stadig ha kraftigere maskiner som kan takle tyngre arbeidsoppgaver.
– Her kommer pakkeløsningene til Atea inn i bildet, forteller Arve Ålgårdstad, som er IT-sjef hos JCP Nordic.
– Vi har fri valg av maskinvare. For eksempel, når det begynner en ny designer hos oss, vil det være naturlig at jeg rett og slett bare lager en ny bruker i systemet vårt. Deretter får vedkommende bestille telefon og maskin. Siden det er en designer, får han bestille kraftigere og mer spesialiserte maskiner enn «de vanlige dødelige». I tillegg er det mulig å bestille spesialutstyr som Wacom tegnebrett, som designerne bruker. Alt dette kommer ferdig pakket og klart til bruk fra Atea, sier Arve.
Og god maskinvare trengs, spesifiserer han. – Det er ikke mange år siden at du måtte ned i 40 dpi hvis du skulle lage en reklameplakat i Photoshop, mens i dag jobber du med oppløsninger på 250 dpi. Det var helt uhørt tidligere, men det krever sitt.
– Når det gjelder nettsky-løsninger, kjører vi alt på Office 365 levert fra Atea, og vurderer å gjøre det samme med hele Adobe-pakken. Det viktigste er jo at det skal være så lett som mulig å drifte, legge inn eller ta bort brukere, og vite hva det koster. Det er veldig greit å unngå kjipe overraskelser, og det unngår vi når vi samarbeider med Atea, forteller IT-sjefen.
Den mest bedriftsvennlige løsningen til Adobe heter Creative Cloud for Teams, og inneholder de mest brukte Adobe-programmene - Acrobat, Photoshop, Indesign, Illustrator og flere. Det er denne løsningen som gjør det enkelt å fordele og administrere tilganger til ansatte, alt ettersom hvilke behov man har.
Det med prising er et relevant aspekt av driften. Å leie en løsning, som koster noen hundrelapper i måneden, er tryggere og mer økonomisk enn en stor engangsinvestering på flere tusen kroner per ansatt. Samtidig som det gjør programvaren tilgjengelig for flere, ikke bare noen utvalgte grafikere og designere.