300 spill og 2,7 milliarder betalingstransaksjoner gjør Norsk Tipping til et annerledes IT-selskap
Det er lenge siden Norsk Tipping var synonymt med Lotto- og Tippekupongen. I dag utvikler selskapet teknologiske løsninger som er blant de fremste i spillbransjen.
Fra tidligere kun å være tilgjengelig i kiosker og butikker, har det lenge vært den digitale delen av virksomheten som dominerer i Norsk Tipping. I dag har selskapet rundt 300 spill, flere enn to millioner aktive kunder og 2,7 milliarder betalingstransaksjoner i året. Cirka halvparten av våre 400 ansatte jobber i IT-relatert arbeid, og nærmere 100 utviklere lager løsningene våre.
Tverrfaglige team og mobil først
I Norsk Tipping har vi etablert tverrfaglige team i hele verdikjeden fra idé, via utvikling til operasjon. Bare i IT Utvikling har vi nå ti team som lager løsninger basert på innsikt og tester. Vi justerer fortløpende ut fra det vi lærer av kundene våre.
Mobil er den største salgskanalen, og for å understøtte det høye kunde- og transaksjonsvolumet er vi avhengige av å ha en teknologi som ligger helt i front. Vi lager web- og mobilløsningen og et API-lag med over 200 Java-tjenester selv. Disse Java-tjenestene kobler salgskanalene sammen med spillmotorer og -plattformer som leveres av partnerne våre. Verktøy og rammeverk er i utvikling hele tiden, og det er kompetansefokus hos alle utviklerne.
Innsikt
Norsk Tipping har egne utviklere som jobber med datavarehuset vårt. Her samles data fra over to millioner aktive kunder, så det sier seg selv at vi har et rikt analysemateriale. Kundemøtene våre vil bli stadig mer personalisert i tida som kommer.
Følg oss her
Ledige stillinger »Kundedata er også helt grunnleggende for ansvarlighetsarbeidet vårt, som skal forebygge utvikling av spilleproblemer. Alle spillere må identifisere seg med sikker ID når de oppretter kundekonto. For å levere spill må du alltid logge deg inn, eller bruke et gyldig spillekort. Slik kan de digitale analyseverktøyene våre blant annet registrere hvor ofte en kunde spiller, for hvor mye og hvor lenge.
Systemene tolker risikoatferden til alle kunder, og utarbeider en så nøyaktig risikoprofil som mulig, basert på spillerdata og en frivillig selvtest der man svarer på spørsmål om spillevaner.
Fra natt til dag
Vår driftsoperasjon har kraftige verktøy for innsamling av trafikk og logger, noe som settes sammen og presenteres slik at de som utvikler løsningene kan følge med på hvordan status er i produksjon til enhver tid. Før ble større endringer satt i produksjon på nattestid, men de siste årene skjer dette i form av små leveranser på dagtid mens det er trafikk på våre løsninger. Det er utviklingsteamene som lager løsningene som kjører koden ut i produksjon og det er de som følger med på status i etterkant.
En unik mulighet i en stor IT-bedrift
En av dem som jobber i Norsk Tipping er Stig André Rosenlund. I halvannet år har han jobbet deltid i bedriften mens han studerer på NTNU. Han har gode erfaringer.
Han visste ikke så mye om Norsk Tipping før han møtte rekrutteringsansvarlig Jan Westgård på en rekrutteringsdag på NTNU for to år siden. De kom i prat, og det endte med at Stig André søkte, og fikk, et vinter internship i selskapet.
Praktisk erfaring er gull
– Jeg startet i januar 2020, samtidig som jeg skrev bacheloroppgaven på dataingeniørstudiet. Jeg jobbet på dagen og studerte på kvelden, sier Stig André.
For Stig André gikk det fint å kombinere jobb og studier. Han opplever det som en stor fordel å få praktisk erfaring i IT-faget parallelt med studiene. Etter endt internperiode ble han tilbudt 30 prosent stilling – samtidig som han studerte videre.
– Jeg synes det er kjempetøft at tippinga tør å satse på at jeg kan jobbe deltid hos dem mens jeg studerer. Det er en mulighet jeg ikke har opplevd at andre bedrifter tilbyr. For meg betyr det at jeg får mye lærdom jeg ikke ville ha fått hvis jeg bare gikk på skolen, sier han.
«Hei»-kultur i en proff IT bedrift
Stig André beskriver arbeidsmiljøet på Norsk Tipping som «helt supert».
– De har en «hei»-kultur i hele selskapet, og det er alltid noen som kan hjelpe om jeg står fast i en oppgave. I tillegg ble jeg fort en del av et team. Jeg ble positivt overrasket over hvor stor og profesjonell IT-avdelingen var, sier han.
Nå er han i gang med Masterstudier med spesialisering innen AI (Kunstig intelligens).
– Drømmen er bli en fullstackutvikler. Jeg jobber fortsatt 30 prosent i Norsk Tipping – for det meste med backend-oppgaver. Etter hvert ønsker jeg å jobbe mer med frontend og AI.
Stig André starter i fast stilling hos Norsk Tipping så snart han er ferdig med Masterstudiet.