De skal bli Norges beste skyleverandør. Da trengs det folk som virkelig brenner for faget
Å jobbe i et stort IT-selskap har garantert mange fordeler, men det kan fort bli upersonlig, uoversiktlig og lite inspirerende. Den rake motsetningen kan være å jobbe for en bedrift som setter sine ansatte, og deres ambisjoner, i fokus.
– Tidligere jobbet jeg i en stor bedrift, med mange kolleger og lite oversikt. Det begynte etter hvert å friste å jobbe et sted som var mindre, mer personlig, med en flatere struktur og store ambisjoner.
Det sier Aud-Therese Tostrup, nyansatt konsulent hos IT-selskapet Aztek. Hun har fra før flere års erfaring med IT-drift, men synes denne hverdagen ble for ensformig.
– Aztek er en bedrift med en klar retning og tydelige mål. De vil vokse og de vil bli større, men de vil ikke miste identiteten sin, bli for store og for corporate. Det var noe jeg syntes var veldig spennende, og som fristet meg til å søke, sier hun.
Ikke vær redd for å spørre
Det er flere som har begynt i Aztek i løpet av de siste månedene, da bedriften har hatt flere ansettelsesrunder i det siste, samtidig som nye kunder har kommet til. Det er et par ting alle nykommerne peker på som fordelene med den nye arbeidsplassen.
Noe av det viktigste er helt klart tilgjengelighet, lav terskel for å spørre om hjelp, og en flat struktur. I disse dager, der de fleste sitter på hjemmekontor, er det viktigere enn noensinne å kunne nå kolleger raskt. Uansett om de er på samme team, eller sitter i ledergruppen.
– Selv fikk jeg jobbet to uker på kontoret i Storgata, så ble det hjemmekontor. Nå snakker vi bare over Teams, men det er helt uproblematisk. Jeg har ikke opplevd noe annet enn hjelpsomhet. Det er veldig lett å ta kontakt med både kolleger og ledere over Teams eller melding, så får man hjelp og svar på det man måtte lure på. Ledelsen er bare en tekstmelding unna.
– Kollegene her gjør virkelig det beste for at de nyansatte skal få lære, og gjøre det beste for kundene, sier Aud-Therese.
På mange måter er det ikke så viktig hva slags bakgrunn de nyansatte har, så lenge interessen og engasjementet er i orden. 24 år gamle Helene Granerud, også en nykommer hos Aztek, skyter inn:
– Jeg kom rett fra skolebenken, leverte master i august, og startet for fullt i Aztek i september. Jeg har ingen IT-utdannelse, jeg er utdannet innen siviløkonomi, men de ser at jeg er engasjert og villig til å lære. Jeg får muligheter til å ta kurs og sertifiseringer før jeg begynner å ta oppdrag. Det er veldig åpent på hva du har lyst å lære, du kan selv velge hvordan du vil spisse kunnskapene dine, og kan jobbe med det du kan best, sier hun.
En bedrift i lynrask utvikling
Det er viktig å fornye seg. Vi har flere og flere bein å stå på. Vi skal ikke bare selge sky, vi skal være med kunden hele veien.
Eskil Fahle, Aztek
Aztek skal være mer enn bare nok en skyleverandør. Bedriften hadde lenge fokus på infrastruktur-tjenester, men har de siste årene omstilt seg til å dekke alle behovene innen en skyreise. Nøkkelen for omstillingen var å etablere flere kompetanseområder, slik at Aztek kan være med kundene sine hele veien.
Målet er å tilby en livslang kompetanse, følge opp kundene på alle behov. En kunde av Aztek skal ikke trenge å bruke andre selskaper for å få tak i kompetansen de trenger.
Og da trengs det en skikkelig organisering. De mange fagområdene er blitt satt sammen i flere team, som kan jobbe på tvers av hverandre og lære av hverandre.
– Vi kunne jo infrastruktur fra før. Nå har vi flere tydelige fagområder i tillegg, og da er det lettere å tiltrekke seg flinke mennesker. Dermed blir det enklere for oss å ta eierskap hos en kunde, levere på flere fagfelt. Vi var nødt til å vokse for å få større tilhørighet til kunden og oppdragene, sier Jørgen Styrmo Borghagen, som er teamleder og arkitekt i Aztek.
– For å kunne jobbe med mange fagområder mest effektivt, har vi for eksempel tverrfaglige samlinger, der folk kan melde inn temaer og komme med ideer. Målet er å kunne bruke den tverrfagligheten til å bli kjent med fagområder utover det man jobber med til daglig. Vi har også faggrupper der det er mulig å sette seg inn i nye teknologier, eller bare diskutere utfordringer, nevner han.
Trenger folk som brenner for faget
Vi vil bygge en kultur rundt kontinuerlig forbedring. Det handler om å tørre å prøve noe nytt, og analysere om det virket eller ikke. Det er viktig for meg å kunne påvirke arbeidskulturen.
Erling A Børresen, Aztek
Det er klart at med store ambisjoner, engasjerte ansatte, og spennende kunder, er det viktig at man passer på balansen mellom jobb og privatliv. Prinsippet til Aztek er derfor at de ansatte aldri skal føle seg overveldet. Også det sosiale med kolleger er viktig, selv om det er vanskelig å møtes fysisk for tiden.
– Vi arrangerer digitale aktiviteter så ofte vi kan, enten det er digitalt lønningspils eller quiz.
– Det er noen ganger vanskelig å skille mellom jobb og fritid hjemmefra, derfor blir det lagt til rette for å ivareta balansen, og vi vet når vi skal si ja og nei, nevner Helene.
Uansett skal hardt arbeid bli belønnet. Derfor får de ansatte muligheter til å kjøpe seg inn i selskapet. Det er et element som bidrar til motivasjon og inspirasjon, ifølge Jørgen Borghagen.
– Selv har jeg vært med en stund, og vi har underveis etablert flere underselskaper. Jeg har eierandeler i et av dem, og det er motiverende å eie det man har vært med og utviklet. Du får en annen tilhørighet til bedriften, du blir gjerne villig til å investere litt mer tid hvis du føler at du virkelig får noe igjen for de timene. Det å eie en del av arbeidsplassen er verdt det, sier han.
– Eierskap er absolutt noe som er avgjørende for å lykkes. Du føler at du er en del av bedriften, ikke bare jobber for noen. Det øker innsatsen og motivasjonen, forteller Helene.
Fordeler overskuddet
Ikke minst har Aztek et mål om at en del av overskuddet skal fordeles til et veldedig formål. De ansatte er selv med og bestemmer hvor pengene skal gå:
– Vi er bevisst på at vi er en del av noen større. Derfor vil vi gi en del av resultatet til et godt formål. Det er noe mange setter høyt når de søker jobb om dagen. Det er ikke bare lønn som er viktig, men også verdiene, at vi er i ferd med å bygge noe som kan transformere Norge. Og det føles meningsfylt og motiverende, sier Helene.
Både Jørgen, Helene og Aud-Therese tegner et bilde av et arbeidsgiver i vekst, som skal ha de ansatte med på reisen. Som skal hjelpe dem med å utvikle sine ferdigheter og belønne dem for arbeidet de gjør. Men mest av alt fremstår det som et sted der medarbeiderne rett og slett trives:
– Det er nesten hjemmekoselig å jobbe i Aztek, ikke så kaldt og stort som mange andre steder. Det er nesten som en familie!, sier Aud-Therese.
– Dette er en bedrift som skiller seg ut fra mengden. Andre firmaer handler ofte om individuelle resultater, men siden her får alle muligheter til å være eier, får vi alle noe ut av det. Det gjør noe med lagfølelsen, avslutter Jørgen Borghagen.