Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Slik tredoblet utviklerne konverteringsraten for nye abonnenter hos Schibsted

– I løpet av 6 måneder fra planlegging til ferdig produsert pilotversjon av løsningen, gikk konverteringsraten opp fra 19 prosent til godt over 40 prosent. Siden har vi fortsatt å «tweake» på løsningen, som nå har en konverteringsrate på over 70 prosent. Det er en stor «win» for både Schibsted og JPro, forteller gründer og seniorkonsulent Runar Bell i JPro engasjert.
– I løpet av 6 måneder fra planlegging til ferdig produsert pilotversjon av løsningen, gikk konverteringsraten opp fra 19 prosent til godt over 40 prosent. Siden har vi fortsatt å «tweake» på løsningen, som nå har en konverteringsrate på over 70 prosent. Det er en stor «win» for både Schibsted og JPro, forteller gründer og seniorkonsulent Runar Bell i JPro engasjert. Foto: JPro
Del
VEKSTAMBISJONER: – For å tiltrekke oss de beste hodene fokuserer vi på å ha et godt arbeidsmiljø og god kultur, mye sosiale aktiviteter, interessante arbeidsoppgaver, i tillegg til at vi tilbyr markedsledende økonomiske goder, sier Runar Bell i JPro.  <i>Foto:  JPro</i>
VEKSTAMBISJONER: – For å tiltrekke oss de beste hodene fokuserer vi på å ha et godt arbeidsmiljø og god kultur, mye sosiale aktiviteter, interessante arbeidsoppgaver, i tillegg til at vi tilbyr markedsledende økonomiske goder, sier Runar Bell i JPro.  Foto:  JPro

Blant JProfessionals 50 konsulenter finner du flere av Norges fremste IT-hoder. Med en gjennomsnittlig fartstid i bransjen på 18 år, har JPro stor tillit hos mange av Norges største private og offentlige kunder.

En av gründerne bak JPro, Runar Bell, kan fortelle at konsulentene i JPro ofte ender opp i sentrale roller som seniorutvikler eller teknisk arkitekt hos kundene.

– Det har vært veldig viktig for oss fra starten av å kunne tilby våre ansatte spennende og givende arbeidsoppgaver med høy grad av tillit, frihet og fleksibilitet, understreker han.

På kundelisten til JPro finner man blant annet Digitaliseringsdirektoratet, Kartverket, Nav, Skatteetaten og Schibsted.

Utvikler abonnementstjeneste til over én million brukere

JPro har hatt en tilstedeværelse hos Schibsted siden 2014, der de har levert mer enn 10 årsverk. Runar sitter selv tilnærmet 100 prosent av tiden hos Schibsted, som én av fem konsulenter fra JPro.

– Teamet består i dag av totalt 10 utviklere. Da JPro kom inn var det i et relativt lite team med mye uformell kommunikasjon, forteller Runar. 

Med årene har Schibsted og JPro transformert teamet til en profesjonell gruppe med høy leveringskapasitet og -kvalitet.

– Teamet har hele tiden jobbet med å forbedre kundereisen for kjøp og administrasjon av abonnement. En utfordring var at konverteringsraten var lav, altså var det for mange med kjøpsintensjon som aldri fullførte kjøpet, forteller han.

Schibsted opprettet derfor en prosjektgruppe bestående av JPro på teknisk side og stilte selv med Analyse, UX og Forretningsutvikling.

– Vi startet med å inspisere den eksisterende teknologiske plattform for pålogging og betaling, og fant en mengde nyttige API'er som kunne utnyttes for å skape en mer helhetlig kjøpsflyt. Gjennom utstrakt samarbeid og mange gode diskusjoner på tvers av fagområder kom vi frem til en komplett endring av salgsflyten.

Dette førte videre til en haug av tilpasninger i støttesystemer, og oppdagelse av en del bugs i eksisterende tredjeparts API.

– I løpet av 6 måneder fra planlegging til ferdig produsert pilotversjon av løsningen, gikk konverteringsraten opp fra 19 prosent til godt over 40 prosent. Siden har vi fortsatt å «tweake» på løsningen, som nå har en konverteringsrate på over 70 prosent. Det er en stor «win» for både Schibsted og JPro, forteller gründeren engasjert.

Utviklere fra JPro har bidratt i roller som tech lead, frontend arkitekt, arkitekt, utviklere og devops.

Fullstack tjenesteleverandør  

Har dere behov for gode utviklere? 

Kontakt oss »

Ut i skyen i stedet for inhouse serverpark

Runar forteller at arbeidet med å forbedre salgsflyten illustrerte en annen utfordring med Schibsteds eksisterende systemer med inhouse serverpark. Fordi serverne kjørte på sikre nettverk ble det også praktisert "separation of concern". 

– Det gjorde at vi ikke hadde direkte tilgang til produksjon, eller mulighet til å gjøre en del endringer uten å gå via en tredjepart. Dette var ikke bare en stor ulempe når man ønsket å drive rask prototyping, men førte også med seg utfordringer relatert til skalering ved plutselige økninger i trafikk eller mulighet til å kjøre blue/green-miljøer for oppgradering uten nedetid.

På bakgrunn av dette startet og ledet JPro et prosjekt for å flytte essensielle funksjoner ut i skyen med Kubernetes på Google Cloud Platform.

– Målet her var å legge til rette for at lansering av nye produkter og utrulling av nye Idéer skulle kunne skje raskt og uten nedetid. Tidligere måtte vi «deploye» nye versjoner midt på natta for å ikke påvirke kunder negativt, med alle ulemper dette medførte. Vi ønsket også økt skalerbarhet, lettere vedlikehold og mer DevOps.

Han forteller at flyttingen til skyen gjorde det lettere å kjøre A/B-tester og brukerundersøkelser for raskt å konkludere om utviklingen går i riktig retning.

– Hvis vi nå har en idé vi ønsker å implementere og teste, går det alt fra noen timer til uker før vi får testet og høstet erfaringer, avhengig av hvor komplisert det er. Før  kunne det ta opptil en måned å gjøre de enkleste ting, sier Runar, og fortsetter:

– Tiltakene våre for å minske frafall av abonnenter gjennom å gi andre alternativer når man prøver å si opp har fungert svært bra. Skyløsningen gir veldig mange positive muligheter, og vi føler vi har nådd målet om økt skalerbarhet, fleksibilitet, stabilitet og kapasitet veldig bra - noe som kommer godt med siden systemene håndterer over én million brukere av Schibsted sine tjenester, forteller han.

Ledige stillinger

Vil du jobbe som seniorkonsulent i JPro?

Søk jobb »

Søker flere seniorkonsulenter 

Runar kan fortelle at visjonen om JPro ble til da han og medgründer Ingebrigt Berg jobbet som konsulenter i samme selskap tidlig på 2000-tallet.

– Vi syntes det var veldig spennende å jobbe som konsulenter, men vi følte ikke at selskapet satte tilstrekkelig pris på de ansatte, så i september 2001 startet vi et nytt konsulentfirma. I 2006 kom Steinar Hansen og Rune Steinseth inn for å bygge det selskapet vi selv ville elsket å jobbe i, og har siden vokst sakte men sikkert.

Han forteller at de fortsatt har ambisjoner om å vokse videre og tiltrekke seg Norges dyktigste seniorkonsulenter. 

– For å tiltrekke oss de beste hodene fokuserer vi på å ha et godt arbeidsmiljø og god kultur, mye sosiale aktiviteter, interessante arbeidsoppgaver, i tillegg til at vi tilbyr markedsledende økonomiske goder, sier Runar, og legger til at snittlønnen i JPro ligger på over 1,5 millioner kroner.

JPro praktiserer også veldig stor grad av åpenhet, og alle ansatte har tilgang til alle kunder, pågående kontrakter og innkommende muligheter. 

– Konsulentene i JPro sitter til daglig spredt rundt hos forskjellige bedrifter, men samles jevnlig både faglig innhold og sosiale sammenkomster, blant annet i form av årlige utenlandsturer og familiesammenkomster, avslutter han.

Var denne artikkelen nyttig?