Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Tenk på en CDP som bedriftens superanalytiker som jobber døgnet rundt

Erik Schmelck i Columbus understreker at en CDP er mer enn bare persontilpasset markedsføring.
Erik Schmelck i Columbus understreker at en CDP er mer enn bare persontilpasset markedsføring. Foto: TUM Studio
Del
Produsert av TUM Studio

Har du noen gang undret deg over hvor mye en hotellkjede, nettbutikk eller streamingtjeneste vet om deg? Ved å samle og analysere all informasjonen de har om deg på ett sted, åpnes helt nye muligheter for både deg som kunde og selskapet som eier dataene.

– En Customer Data Platform (CDP) kan være nøkkelen til å øke kundelojalitet og gi bedrifter et konkurransefortrinn, sier Erik Schmelck, Senior Business Solution Architect i Columbus.

Columbus er et globalt konsulentselskap som hjelper bedrifter med digital transformasjon gjennom skreddersydde løsninger innen dataanalyse, kunstig intelligens og IT-sikkerhet.

Erik Schmelck jobber ved selskapets kontor i Oslo, der han hjelper kunder med å hente ut mer gevinst av sine data.

Fordelene med en CDP

En CDP slår sammen informasjon fra både interne forretningssystemer og eksterne kilder for å kunne analysere kundeadferd. Ved å tolke strukturerte data sammen med ustrukturerte data, vil man skape en helhetlig kundeprofil som gjør det mulig for bedrifter å:

  • Personaliserere markedsføring: Tilby skreddersydde tilbud basert på individuelle kjøpsvaner og preferanser.
  • Forbedre kundeservice: Skape en enhetlig kundeprofil for bedre forståelse av kundens behov.
  • Optimaliserer logistikk: Forutsi etterspørsel og justere lagerbeholdning basert på kjøpsdata.
  • Bedre beslutningsgrunnlag: Bruke dypere analyser for mer informerte forretningsvalg.

Verdien av kundedata 

En CDP er en viktig del av å skape en sømløs kundekommunikasjon på tvers av flere kanaler. Schmelck påpeker at særlig mellomstore og store bedrifter kan ha stor nytte av en CDP.

Erik Schmelck understreker at ulike bransjer vil ha ulike tilnærminger, både til bruken av en CDP og til hva en kunde er.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
Erik Schmelck understreker at ulike bransjer vil ha ulike tilnærminger, både til bruken av en CDP og til hva en kunde er.  Foto:  TUM Studio

– Framover vil kundedata få enda større betydning enn tidligere. Og jo mer kundedata en bedrift har, jo større verdi kan en CDP tilføre, sier han.

Særlig gjelder dette når man kombinerer egne data med eksterne data fra for eksempel sosiale medier. 

De åpenbare gevinstene er mer effektiv markedsføring og økt kundetilfredshet, men en CDP kan også identifisere mønstre og trender.

– Tenk på en CDP som en superanalytiker som jobber døgnet rundt, smiler Scmelck.

Vil du høre mer om hvordan kundedata kan skape gevinst? Kom på vårt frokostseminar 

Datakvalitet er avgjørende

For å komme i gang med en CDP er det to trinn som er viktige: en moderne dataplattform og pålitelige data. Dataene som samles inn må renses for å sikre at de er konsistente og av høy kvalitet. Dette innebærer å fjerne duplikater, korrigere feil og standardisere dataformat.

Når dataene er renset, forenes de i en helhetlig kundeprofil.

– Denne opprydningen vil også gjøre det enklere å ta i bruk maskinlæring og kunstig intelligens, sier Schmelck.

– Automatisering av datainnsamling sikrer at kundeprofilene alltid er oppdaterte med den nyeste informasjonen, noe som gir mulighet til å være proaktiv, øke kundelojalitet og strømlinjeforme interne prosesser, fortsetter han. 

Han nevner chatbots som et bruksområde der potensialet er stort.

– Med en CDP og dagens generative språkmodeller vil en chatbot kunne gi en helt annen verdi for kunden enn det første generasjons chatboter var i stand til. 

Skreddersydde løsninger

Det finnes en rekke CDP-løsninger på markedet, men Schmelck mener at mange bedrifter heller bør vurdere en skreddersydd variant som tilpasses spesifikke behov og ikke låses til en leverandør.

Det viktigste er å starte med å definere hva man ønsker å oppnå. Ønsker man å øke kundetilfredsheten, eliminere tidkrevende manuelle prosesser, eller utnytte nye muligheter med kunstig intelligens?

Svarene på disse spørsmålene gir en retning for videre arbeid.

Schmelck understreker at et konsulenthus som Columbus kan hjelpe med å ta de rette valgene, og at det er mulig å ta i bruk en CDP uten store investeringer.

En velimplementert CDP kan forvandle din bedrift ved å gi dypere innsikt, bedre kundeservice og mer effektiv markedsføring, samtidig som det gir en betydelig konkurransefordel.