Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Ville du ikke heller vært ute i sola nå?

På fremtidens arbeidsplass styrer du arbeidstiden selv – så lenge jobben blir gjort.

Del

Det å sitte inne på kontoret å stirre ut på været akkurat nå føles for mange som å motarbeide et primalinstinkt. Vi vil kjenne vårgress under tærne, ikke klimaanlegg i nakken, og vi bruker mye av arbeidsdagen på å tenke på akkurat dét. Hvorfor må vi egentlig sitte på kontoret de åtte første timene av dagen? Er ikke det viktigste bare at jobben blir gjort, uavhengig av hvor og når vi gjør den?

Så lenge kontorer har eksistert har det også vært diskusjon om den ideelle strukturen. Motivasjon er motoren som driver oss på jobb, men når arbeidshverdagen pakkes inn i «gammeldagse» rammer er det lett å bli demotivert. Heldigvis ønsker noen bedrifter å bryte ut av det rigide, og jobber nå med å forme fremtidens arbeidsplass. 

«Gjør det som passer deg best»- tankegang

Administrerende direktør i Konica Minolta Bjørn Stenslie er klar på at de ansatte må være i fokus, og at teknologien må tilpasses den enkeltes behov.  
Administrerende direktør i Konica Minolta Bjørn Stenslie er klar på at de ansatte må være i fokus, og at teknologien må tilpasses den enkeltes behov.  

Microsofts Nederlands-kontor en av de første til å snu opp ned på arbeidsform og -miljø. For ti år siden ønsket de å skape en bedre arbeidsplass for sine ansatte, og skapte da disse ti prinsippene:

1. Jobb uavhengig av tid og sted
2. Tillit i stedet for kontroll
3. Leveranse i stedet for tilstedeværelse
4. Lederskap i stedet for ledelse
5. Samarbeid og jobb med klare mål
6. Veiledning i stedet for regler
7. Dialog versus enveis-kommunikasjon
8. Riktige verktøy for riktig jobb
9. Del alt vi gjør
10. Ta ansvar 

I følge en rapport fra Austrian Institute for Management Innovation førte disse til en økning i produktivitet med 25 prosent og et sykdomsfravær redusert  fra 2,5 til 1,5 prosent. Ansatt-undersøkelser viste 30 prosent økning i tilfredshet fra 2008 til 2011 og arbeidsplassen vant i tillegg den prestisjetunge «Great Place to Work»- prisen tre år på rad. De ansatte hos Microsoft Nederland oppfordres til å jobbe hjemmefra oftere, når det er mulig, og også på den tiden av døgnet som passer de best.

I bunn ligger kun ett krav: Få jobben gjort.

Kjempelansering tar prinsippene videre

Et selskap i Norge som hjelper andre bedrifter med å få litt mer av disse prinsippene inn i sin hverdag er Konica Minolta. Gjennom mange år har Konica Minolta skaffet bedrifter forenkling, effektivisering og full oversikt i hverdagen ved å tilby strukturerte og digitale dokument- og arkivsystemer. De er den ledende leverandøren i sin bransje med en klar visjon om hva fremtidens arbeidsplass er. Administrerende direktør Bjørn Morten Stenslie i Konica Minolta er klar på hvor fokuset bør ligge:

Vis mer

– Konseptet fremtidens arbeidsplass handler om mennesker og å jobbe smart. Hvilket lys og hvilke farger stimulerer hjernen? Hvilken lederstil fremmer kreativitet? Jobber medarbeidere mer effektivt når de får arbeider fleksibelt som ute i sola eller hjemme i sofaen på kvelden?

– Hvis du vil jobbe smart og fleksibelt, må du ha tidsriktige produkter og tjenester i bunnen som støtter opp om dette. Vi har skjønt at bedrifter ønsker å utvikle seg og vi har utviklet oss med de. Konica Minolta tilbyr en bred portefølje som inkluderer print- og digitale dokumentløsninger, smarte resepsjonister, samarbeidssystemer, robotteknologi og avansert sikkerhetsvideoovervåking - i tillegg til IT-tjenestene som får alt til å fungere.

Lanserer helt ny teknologi

Digitaliseringen har tatt mange bedrifter litt med storm, og det har resultert i et virvar av applikasjoner for forskjellige oppgaver. Problemet med dette er litt som «jo flere kokker, jo mere søl»-prinsippet, der det fort kan oppstå problemer når programmer ikke snakker sammen. Det har Konica Minolta nå funnet en løsning på.

Vis mer

– Det viktigste du kan gjøre for arbeidsplassen din er å sørge for at du har teknologiske redskaper tilpasset den digitale fremtid. Nå til høsten kommer vi med en av de største lanseringene til Konica Minolta på lenge. Det er så revolusjonerende og det finnes ingenting lignende i bransjen, sier Stenslie.

Konseptet heter Workplace Hub og er en komplett platform som binder sammen bedriftens forskjellige teknologier, et skalerbart IT-økosystem spesielt tilpasset hver ansatt, som kan vokse med kundens organisasjon og krav til funksjonalitet.

Putt de unge i førersetet 

 Mats Arstal (24) og Daniel Perry (22) utviklet et nytt konsept for Konica Minoltas nettbutikk – det ble stor suksess!
 Mats Arstal (24) og Daniel Perry (22) utviklet et nytt konsept for Konica Minoltas nettbutikk – det ble stor suksess!

Hvem er vel bedre til å håndtere den skjerpede digitaliseringen enn de som er født med iPhone i hånden? En annen viktig del av å skape fremtidens arbeidsplass er nemlig å la de unge få mer ansvar.

For ikke lenge siden skapte Mats Arstal og Daniel Perry suksess hos Konica Minolta da de fikk lov til å utvikle en helt ny løsning for deres nettbutikk. Og stikkordet her er fikk lov. Selv om guttene bare er i begynnelsen av 20-årene har de klart å økte antall kunder med over 30 prosent de siste månedene. Å la de unge slippe mener Stenslie er en viktig del av å bli en arbeidsplass som passer inn også om 20 år.

– Det er annerledes nå enn det var før, vi har mindre hierarkiske strukturer og beslutninger.  Unge og nyansatte medarbeidere er ofte uredde og har flere ideer «utenfor boksen» enn sine ledere. Det kan være en kjempefordel å utnytte dette og Mats og Daniel er et godt eksempel på slik tenkning, avslutter Stenslie. 

 

 

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Konica Minolta