I løpet av 2015 vil 15 prosent er verdens befolkning være nettbrett-brukere, melder research-selskapet eMarketer. Med brukere defineres privatpersoner, uansett alder, som bruker et nettbrett minst en gang i måneden.
Selv om 1 milliard mennesker definert som brukere av nettbrett høres mye ut, tegner eMarketer likevel et dystert bilde av veksten i markedet. De forventer altså at antallet nettbrett-brukere vil vokse med 17,1 prosent i løpet av året, noe som er mye lavere enn de tidligere årene.
Veksten i 2013 var nemlig på hele 54,1 prosent, og i 2014 på 29,1 prosent. eMarketer regner med fortsatt fallende vekst, og i 2018 forventer de at markedet vil kun vokse med 7,9 prosent.
eMarketer oppgir tre hovedgrunner for hvorfor de spår tregere vekst for nettbrett-bransjen:
- Nettbrett blir fortsatt sett på som luksusprodukter, både når det gjelder kostnader og tid brukt med produktene.
- Økt konkurranse fra smartmobiler, spesielt store «phablets», samt stadig flere tilkoblede produkter som Smart TVer, kroppsnær teknologi, spillmaskiner og lignende.
- Det er fortsatt vanskelig å definere et konkret bruksområde for nettbrett, spesielt i markeder der smartmobiler og phablets er utbredt.
Ikke helt overraskende forventer eMarketer at Kina vil bli det overlegent største markedet for nettbrett, med over 328 millioner brukere i 2015. USA vil bli det nest største markedet, med under halvparten av Kina.
Det forventes at nye markeder vil dominere nettbrett-bruken i tiden fremover, med Brasil, Indonesia og Kina som den største vekstpotensialen i 2015-2016.
Spådommene til eMarketer er basert på analyser av data fra en rekke kilder, både andre analyseselskaper, regjeringsrapporter, medier og selskapene selv.
Det oppgis for øvrig også spådommer for det norske markedet: Det forventes vekst fra to millioner brukere i 2013 til 2,8 millioner brukere utover 2015. Innen 2018 regner eMarketer med 3,3 millioner nettbrett-brukere i Norge.