- Den store begivenheten var Kina som passerte 1 million solgte maskiner, sa Janardan Menon, industri analytiker for Dataquests Personal Computers. Ifølge Dataquest ble Kina det tredje landet i Asia/Stillehavet-regionen til å passere 1 million solgte maskiner, etter Korea og Australia.
Desktop maskiner er fortsatt valg nummer en, og stod for hele 65% av salget totalt. - I land som Kina og India har økonomisk vekst ført til stor etterspørsel etter desktop datamaskiner, sier Menon. - Mange organisasjoner i disse markedene er i ferd med å gå fra manuelle til PC baserte operasjoner.
Dataquest spår at markedet i Asia og Stillehavet vil øke med 25 prosent, men advarer om at markedet ikke er homogent. Salg varierer fra region til region og, selv om det sammenslåtte veksttallet har verdi i et bredt, startegisk perspektiv, så kan de være villedende fra et taktisk synspunkt, sier Menon.
Kilde: 1996, Dataquest (Selskap i Gartner Group)