Nok en gang har den nordiske banken Nordea blitt utsatt for forøk på ID-kapring eller phishing. Kundene har blitt forsøkt lurt til å oppgi kontonummer og passord.
Kundene fikk en e-post med følgende melding og en link til en falsk Nordea-nettbank:
«God dag bäste kund! För Nordea har sommar 2006 blivit en av de mest fulla med illegala operationer. Det blir allt oftare att den konfidentiella informationen om våra kunder intresserar svindlare. Det är rätt många som vänder sig till oss för att vi skyddar deras konto mot förlust av pengar.»
For IT-kyndige personer kan det fremstå som uforståelig at folk fortsatt går på så enkle metoder, men det gjør de altså. Ifølge den svenske nettavisen Nyteknik.se, skal totalt 100 svenske Nordea-kunder ha latt seg lure av denne typen phishingangrep og oppgitt konfidensielle opplysninger som kan misbrukes. 20 av disse bet på i dette siste angrepet.
– De har blitt lurt for til sammen et sted mellom to og fire millioner kroner, opplyser Nordeas pressetalsmann Bo Ehlin til aftonbladet.se.
Les også:
- [11.12.2007] Raner nettbanken når desemberlønna kommer
- [12.06.2007] Nytt forsøk på e-postsvindel av Nordea-kunder
- [06.12.2006] Voldsom vekst i tap på bank-phising
- [14.11.2006] Ber forbrukere melde fra om «phishing»
- [10.11.2006] Protest mot at politiet henlegger ID-tyverier
- [18.10.2006] Nytt verktøy holder svindlere unna PC-en
- [13.10.2006] Samarbeid skal varsle om nettsvindel
- [25.09.2006] Sikkerhetskarusellen snurrer stadig fortere
- [19.06.2006] Lover norsk PC-sikring på abonnement
- [04.04.2006] Vanlige brukere lar seg lure av phishing