I oktober skrev digi.no at Kodetimen prøvde å samle rundt 100 000 norske elever til en dobbelttime i programmering. Nå er målsetningen oppnådd. Og fasiten er enda bedre enn forventet:
107 150 barn har nemlig meldt seg på opplegget til Lær Kidsa Koding.
– Det er kjempenyheter!
Det er mer enn en dobling i antall deltakere fra i fjor, og Tjerand Silde i Lær Kidsa Koding er selvfølgelig fornøyd med den store oppslutningen.
– Vårt store mål var 100 000 og når vi overgår dette er det kjempenyheter for oss. Dette tyder på at lærerne og skolene selv synes at Kodetimen er viktig, sier Silde til digi.no.
Kodetimen tilbyr skreddersydde pedagogiske opplegg for elever som ønsker å få en innføring i programmeringens verden. I år utfordres også kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til å delta i Kodetimen.
– Koding er både morsomt og nyttig, og Kodetimen er et veldig bra initiativ. Jeg har ikke fått vært med på akkurat en slik kodetime ennå, men jeg besøkte et tilbud til barn som programmerer i regi av sommerskolen nå i sommer. Det var veldig spennende! Hvis det lar seg gjøre, blir jeg gjerne med på en kodetime senere også, sa kunnskapsministeren til digi.no i oktober.
Blokkbasert programmering
Opplegget er basert på blokkpassert programmering. Det vil si at elevene vil sette sammen byggeklosser som består av ulike programmeringsnutter og funksjoner. Når blokkene bygges sammen vil elevene til slutt sitte igjen med fullt funksjonelle programmer.
– Man lærer det grunnleggende og slipper å forholde seg til syntaks og tekst som gjør det vanskelig for mange i starten. Det viktigste er å analysere og tenke seg frem til hvordan snuttene fungerer sammen, hvordan man bygger opp et program og strukturen bak. Det blir en innføring i grunnleggende konsepter som betingelser og løkker, forklarer Silde.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har foreløpig ikke gjort ære på invitasjonen.
– Vi har ikke hørt noe fra kunnskapsministeren. Han har sikkert vært opptatt med budsjettforhandlinger, men vi synes det er synd at en minister som innfører koding som valgfag ikke bidrar eller deltar på dette opplegget, konstaterer Silde.
Microsoft stilte med 22 ansatte
Lær Kidsa Koding henvendte seg også til næringslivet.
Organisasjonen mener nemlig at norske bedrifter må bli sitt ansvar bevist, og sørge for å bidra til rekrutteringen av nye, unge hoder til IT-bransjen.
Microsoft har tatt oppfordringen alvorlig, og stiller denne uken med 22 ansatte på skoler i nærmiljøet i Bærum.
Mandag stilte selskapets administrerende direktør, Kimberly Lein-Mathisen, selv opp på Kodetimen med elever på Jar barneskole i Bærum.
(artikkelen fortetter under)
– Det var utrolig gøy å få være med elevene på Jar skole under Kodetimen! Koding er både morsomt og helt avgjørende for fremtidig innovasjon. Det handler om å forstå hvordan ulike teknologier fungerer, slik de unge kan være med på å skape - og ikke bare forbruke - teknologi, forteller Lein-Mathisen.
90 prosent av alle jobber vil være digitale
I 2020 vil 90 prosent av alle jobber i det norske arbeidsmarkedet kreve at man har digitale ferdigheter.
Derfor er selskapet opptatt av at unge skal ha mulighet til å lære seg grunnleggende programmering.
– Vi lever i en verden som blir mer og mer digital. Likevel er det bare en brøkdel av elevene i Norge som lærer å programmere. Derfor kan Kodetimen være årets viktigste skoletime! Vi håper Kodetimen kan bidra til at både elever og lærere blir inspirert til å fortsette å kode i klasserommet.
Rektor: – Elever trenger kompetanse
Det er rektor Tor Olav Tangen ved Jar barneskole enig med henne i.
– Fremover har vi et stort behov for IT-spesialister og arbeidstakere med høy digital kompetanse for å møte fremtidens utfordringer.
– Vi må derfor stimulere til å gi elevene den digitale kompetansen de trenger - blant annet gjennom koding, konstaterer han.
I tillegg til involvering av ansatte i Norge, har Microsoft et globalt samarbeid med code.org.
Fikk med elever via Minecraft
Som del av dette vil programvareleverandøren tilby læremidler i form av oppgaver basert på spillet Minecraft.
– Det ble jubel i klasserommet da elevene fikk høre at de skulle bygge spill. I begynnelsen av timen møtte de for eksempel noen sauer og zombier som stod helt stille. Elevene måtte utvikle kommandoer og kode hvordan de ulike figurene skulle bevege seg. Skulle sauene gro ull eller gull?
– Skulle zombiene flykte eller angripe? Dette var en dag utenom det vanlige, både for oss fra Microsoft og lærere og elever på Jar skole. Kanskje en av disse elevene vil utvikle fremtidens spill? Det er en fantastisk inspirerende tanke, avslutter Lein-Mathisen.