Tre måneder før det amerikanske forsvaret skal ta i bruk F-35 som operasjonelt kampfly, er den avanserte programvaren i maskinen plaget med en rekke feil og mangler.
Blant de mest alvorlige feilene er feil avlesing av sensorer som fanger opp fiendtlige mål, skriver Ingeniøren.dk.
Det norske luftforsvaret skal i bruk F-35 i 2017.
Les også: Her får F-35 smake på norske forhold
Kritiske mangler
Programvarepakken Block 2B sørger for blant annet deling av sensordata mellom flere fly og regnes for å inneholde løsningene som gjør F-35 kampdyktig.
Pakken inneholder ikke mindre enn 1151 mangler, ifølge en rapport fra Defense Department’s Director of Operational Test and Evaluation (DOT&E).
151 av manglende er kritiske i forhold til oppdrag, og her finnes det ifølge rapporten ennå ingen akseptabel løsning.
Ytterligere 572 mangler påvirker kapasiteten i programpakken.
Unøyaktige data
En funksjon for samling av sensordata skal være et av prestisjeprosjektene i kampflyprogrammet. Her samles data fra flyets utallige sensorer og vises på pilotens skjerm for å gi situasjonsoversikt og velge ut mål.
Denne datainnsamlingen virker også mellom flere kampfly ved hjelp av en løsning som kalles Multifunction Advanced Datalink, slik at én pilot får en situasjonsoversikt på grunnlag av data fra flere fly som er ute på felles oppdrag.
Her hender det at pilotene får unøyaktige eller villedende data om for eksempel fiendtlige mål.
Årsaken er at sensorene registrerer samme objekt to ganger eller registrerer feil plassering av et objekt.
Så du denne? Advarer mot wifi på fly
Flere vinkler
– Under øvelse med flere fly, oppstår det problemer når de fanger opp bilder av det samme objektet fra ulike vinkler. Da har vi opplevd at pilotene får opp ulik informasjon på sine respektive skjermer, sier Lockheed Martins kommunikasjonsdirektør Mike Rein til Ingeniøren.dk.
Produsentens fagfolk har forsøkt å løse problemet med en patch. Det hjalp litt, men ikke nok.
Derfor blir det intens jobbing for Lockheed Martin og Pentagon i samarbeid for å finne en løsning. Målet er fungerende programvare i løpet av to måneder.
Digital ryggrad
Logistikk-systemet ALIS (Autonomic Logistics Information System) er den andre store hodepinen for F-35-programmet. Dette skal være den digitale ryggraden i kampflyet.
Systemet styrer alt fra planlegging av oppdrag, flyvningsplaner og kampdata til vedlikeholdsplaner, overvåking av flyets komponenter og bestilling av reservedeler.
I praksis fungerer det dårlig og må ofte erstattes av manuelle rutiner med papirlapper. Ifølge DOT&E-rapporten er ALIS ineffektiv og vanskelig å bruke.
Treg maskin
Årsaken var en for treg datamaskin som førte til at det tok lang tid å laste ned data og sende den videre til vedlikeholdsteamet.
– Nå har vi utviklet neste versjon av ALIS, og ventetiden er nede i få minutter etter at flyet har landet. Etter at rapporten ble lagt frem, har vi hatt mer enn 15.000 flyvninger og 20.000 timer i luften med dette logistikksystemet. Det krever fremdeles forbedringer, men er allerede et godt system, mener Mike Rein.