1. mai blir slett ingen fridag for de ansatte på nummeropplysningen 1880 og 1890. Selskapet Current, som står bak 1880, har bestemt seg for å doble bemanningen, fra 75 personer til 150 personer.
I mai skjer nemlig det egentlige frislippet av opplysningstjenester i Norge. Da vil 180-brukerne bli tvunget over på andre numre. De som ringer vil få numrene lest opp i tilfeldig rekkefølge.
Dette håper konkurrentene til Telenor vil gi et skikkelig løft i bruken.
Telenor Teleservice er selv ikke spesielt 'happy' for ordningen som er satt opp av Post- og teletilsynet (PT). Den tidligere opplysningsmonopolisten ville gjerne ha lest opp hvilke firma som står bak de ulike numrene, men det går ikke PT med på.
Les saken her:
Den andre hovedkonkurrenten til Telenor er EasyConnect som holder til på Nesttun i Bergen. Selskapet har alliert seg med SOL og det svenske eiereselskapet Eniro for å drive innenlands nummeropplysning på to numre: 1890 og 1850.
Det sistnevnte nummeret fikk SOL da PT delte dem ut ved loddtrekning i fjor. Ringer du det, kommer du til EasyConnects opplysning på 1890.
Den fjerde aktøren i dette markedet heter Phonec og er fra Stavanger. Selskapet lovte, ifølge sine egne hjemmesider, å være i gang på 1888 fra det første frislippet 15. februar, men har fortsatt ingen tjeneste oppe.
EasyConnect i Bergen har atskillig flere operatører enn Current. Totalt 300 personer sitter på seks kontaktsentre rundt i landet. Fra onsdag denne uken dobler også selskapet kapasiteten, uten nødvendigvis å sette så mange nye ansatte i drift.
- Vi er klare til å ta imot trafikken. Samtidig med at 180 legges død, setter vi ned prisen med 18 øre per minutt. Vi har bygd et system der vi kan konkurrere på pris, sier Steinar Wasmuth som er adm. dir. i EasyConnect.
Han opplyser også at man også vil kunne motta gratis SMS-er på mobilen og innfører i tillegg en ventetidsgaranti.
- Vi gjør det samme som pizzabransjen: Hvis du må vente, vil det ikke koste deg fem, flate øre. Du får høre Harald Heide Steen forklare hvorfor du må vente litt lenger. Han kommer til samme konklusjon hver gang - det koster deg ikke noe, opplyser opplysningssjefen.
Wasmuth har, i likhet med konkurrenten Current, sterke meninger om oppførselen til Telenor Teleservice.
- Vi er sintere på Telenor enn Børre Syversen. Vi synes han er fryktelig høflig når han uttaler seg om selskapet, sier Wasmuth, med henvisning til digi.no sin tidligere artikkel om 'Falsk tale fra Telenor'. Der hevder Current at Telenor systematisk har trenerert konkurrentene og forfølger selskapet rettslig i forhold til markedsføringen av ordet 'Opplysningen'.
Les om påstandene her:
- Telenor har kostet forbrukerne millioner i opplysningstjenester. Vi har måttet rydde opp i alle de feil som har ligget i databasene etter at Telenor har sendt dem over. Vi mener å ha klare bevis for at de i god tradisjon har trenert prosessen . Det som irriterer meg, er at enkeltpersoner i selskapet går ut og hevder at de ønsker konkurransen velkommen. Det er reinspikka løgn, mener en hardslående Wartmuth.
- Vi vurderer å gjøre noe med dette. Det ligger mye bevis på bordet nå. Telenor kan sikkert fordreie sanheten og rett på enkelte spissjurdiske punkter, men det er ikke vanskelig å se sammenhengen i hvordan de driver, sier han.