Opplysningen AS, mest kjent for opplysningstjenesten 1881, opplyser at de i dag har løst konsernsjef Stig Eide Sivertsen fra sin stilling med «øyeblikkelig virkning».
Styret i selskapet hevder at oppsigelsen kommer med bakgrunn i forskjellig syn på den videre strategien.
- Vi takker Sivertsen for jobben han har gjort, og respekterer at vi har ulikt syn på selskapets videre strategi. Vi ønsker ham lykke til videre, sier styreformann Ditlef de Vibe i en pressemelding.
Avgangen kommer samtidig med at VG Nett onsdag skriver at 1881-ansatte har følt seg presset til å oppholde kundene med løst prat.
I saken tegnes det et bilde av en kynisk forretningsdrift med høye krav til inntjening og et dårlig arbeidsmiljø.
- Avgangen har ingenting med dette å gjøre, hevder Sivertsen i et intervju med E24.
I en oppfølgingssak i VG Nett avviser opplysningstjenesten at de haler ut tiden. Samtidig erkjenner de at de bør bli mer effektive.
- Strategien er ikke uthaling av tid, det ville kundene har gjennomskuet. Hvis vi ligger for høyt må vi forandre oss. Det sier Anne-Karin Sogn til avisen. Hun er konstituert som konsernsjef etter Sivertsens avgang.
Teknologiskifte
Opplysningen 1881 har den siste tiden slitt med fallende trafikk. Senest i går ble det kjent at selskapet planlegger å legge ned hele driften på Fagernes og si opp 64 ansatte. Det blir i så fall den åttende avdelingen de legger ned på relativt kort tid.
- Vi har rett og slett flere ansatte enn vi har trafikk til, fortalte kommunikasjonsjef i 1881 Guri Wormdal til digi.no tirsdag.
Det siste året har 1881 mistet tyve prosent av trafikken mot sine callcentre. I tillegg opplyser selskapet at de ble hardt rammet av finanskrisen.
Teknologiskiftet selskapet nå forteller at de opplever skyldes at kundene i stadig større grad velger å benytte nettjenester, og i mindre grad ringer for å be om opplysninger enn tidligere.
Les også:
- [12.02.2010] 100 mister jobben i 1881
- [19.01.2010] 1881 planlegger nye, dype kutt