I september i fjor lanserte den britiske 19-åringen, Joshua Browder, betaversjonen av sin nye parkeringsrobot. Det skriver Business Insider.
Roboten gjør det enklere for folk å klage. Man registrerer seg for tjenesten på nettsidene, så kommuniserer man så med roboten for å avgjøre om man har et klagegrunnlag.
Slettet 26 millioner i gebyrer
Kommunikasjonen kan se slik ut:
– Var det dårlig skiltet på stedet?
– Ja.
– Det gir grunnlag for en klage. Jeg kan hjelpe. Klikk her for å generere en klage.
Roboten generer så en standardklage, og sender den til rett instans. Allerede i februar hadde parkeringsboten spart bileiere i London for parkeringsgebyrer til en verdi av 26 millioner kroner.
I Norge anslår man at hver 10-ende parkeringsbot er feil, ifølge Dagbladet.
250 000 klager
I april ble roboten også lansert i New York. Siden lanseringen i august har den klaget på mellom 160 000 og 250 000 parkeringsgebyrer i de to byene, skriver det amerikanske nettstedet.
- Som 19-åring har jeg kodet hele roboten alene. Jeg synes at den gjør en god jobb med å erstatte enkle juridiske oppgaver. Jeg vet at det er mange andre programmere med mange tiår med erfaring som jobber med å bygge samme løsning som meg, sier han til Business Insider.
Suksessraten er heller ikke noe å kimse av. Den utgjør nemlig hele 64 prosent.
Koden til roboten baserer seg på en dialogalgoritme. Den kjenner igjen visse stikkord brukerne benytter seg av, og blir smartere for hver gang noen benytter seg av den.
– Advokatstanden trenger ikke føle seg truet
19-åringen forteller at parkeringsroboten baserer seg på britisk lovverk, og at den kan analysere store mengder data når den prosesserer informasjon.
Han er overbevist om at robotteknologien vil overta enkle juridiske jobber i fremtiden.
Det er ikke den amerikanske advokaten, Bradley Moss, helt enig med ham i.
- Det er etiske og juridiske begrensninger som settes for disse robotene. Roboter som denne truer ikke advokatyrket nevneverdig. Men de vil ta over enkle oppgaver som folk i utgangspunktet ikke trenger å oppsøke advokat for å løse, poengterer han til Techinsider.
I løpet av tjue år kan hver tredje norske jobb være erstattet av ny teknologi, ifølge NHO.