FORBRUKERTEKNOLOGI

2,6 prosent nedgang i elektronikksalget i 2024

Det ble solgt forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater for nær 37 milliarder kroner i fjor. Dyrtid gjør at vi prioriterer det vi føler vi må ha.

Såkalte «wearables», som inkluderer smartklokker og treningsarmbånd, var vinnere i 2023, men i 2024 raste salget med 28 prosent. Det bidrar til salgsnedgang for elektronikkbransjen.
Såkalte «wearables», som inkluderer smartklokker og treningsarmbånd, var vinnere i 2023, men i 2024 raste salget med 28 prosent. Det bidrar til salgsnedgang for elektronikkbransjen. Foto: Jeff Chiu/AP/NTB
13. feb. 2025 - 10:09

Det viser årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen. I kjølvannet av pandemien har elektronikkomsetningen hatt en nedgang på henholdsvis 8,3 og 5,8 prosent i 2022 og 2023, og nå ytterligere nedgang på 2,6 prosent i 2024.

Det er særlig noen kategorier der salget går kraftig ned. Såkalte «wearables», som inkluderer smartklokker og treningsarmbånd, var vinnere i 2023, men i 2024 raste salget med 28 prosent.

Motstrøms med TV

Også lyd- og bildeprodukter hadde en nedgang, på 4,4 prosent. Særlig lydprodukter og foto får tilbake, mens TV-salget øker med hele 5,5 prosent.

– Det er generelt ganske naturlig med nedgang når så mange i pandemiårene har oppgradert, pusset opp og kjøpt det de ville ha. Nå er markedet normalisert. Samtidig ser vi at det er litt strammere økonomi, og folk prioriterer. De er litt mer forsiktige med penga sine nå, nå som rentene har gått opp og det har være stor inflasjon, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen til NTB.

TV er imidlertid noe vi prioriterer. Der kjøper flere TV-er og større skjermer.

Store hvitevarer har en nedgang på 2–3 prosent, som trolig henger sammen med nedgangen i boligbygging. For når store hvitevarer i hjemmet ryker, da kjøper de fleste nytt.

Mer brukt mobil

Mobiltelefonsalget er stabilt med 1,2 millioner solgte nye telefoner solgt i fjor, etter sju år med nedgang.

– Det som er morsomt i år er at vi i tillegg har solgt 275.000 brukte mobiler. Det er flere og flere som nå ønsker å kjøpe brukt mobil, og vi beholder generelt mobilen vår lenger før vi bytter, sier Røsholm.

45 prosent sier de ønsker å kjøpe en brukt mobil om det er mulig. 22 prosent av dem som kjøpte mobil i 2024 gjøre nettopp det.

De som er under 40 år beholder mobilen i 34,7 måneder, mens de over 50 år bytter den ut etter 47,1 måneder, en snau måned unna fire år. Tallene for menn og kvinner er 38,3 og 43,1, mens det totale gjennomsnittstallet er 40,7 måneder.

Tidligere hockey-proff Patrik Hofbauer tok over ledelsen av Telia Company i februar.
Les også

Telia-konsernet: Svakere omsetning – vekst i inntjening

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.