Begge selskapene driver avanserte annonsenettverk over Internett, med salg av bannerannonser som fremste produkt. 24/7 tok torsdag ut stevning i Southern District Court i New York, hvor de hevder DoubleClick (DC) har brukt deres teknologi uten tilllatelse.
- Vår teknologi og kompetanse på området hviler på et patent vi har på annonse-levering. Patentet dreier seg om tilretteleggende teknologi som DoubleClicks DART-system bruker uten vårt samtykke, og vi går derfor til sak for å beskytte dette, sier David J. Moore i en pressemelding.
- Saken bygger på at DoubleClick tidligere har tatt ut stevning mot selskapet Isabella Media USA, som nå har blitt kjøpt av 24/7. Et motsøksmål synes å være måten man gjør ting på i det amerikanske rettssystemet, sier administrerende direktør i DoubleClick Skandinavia, Gøran Arvinius til digi.no.
Arvinius tror ikke saken vil få noe som helst å si for selskapenes daglige virksomhet i overskuelig fremtid.
Patentets fulle navn er 'On-Line Interactive System and Method for Providing Content and Advertising Information to a Targeted Set of Viewers', og 24/7 har nå søkt om økonomisk kompensasjon og om at DC må slutte å bruke teknologien.