24/7 Media Norge er eid med hundre prosent av 24/7 Media Europe som igjen er eid av amerikanske 24/7 Media Inc.
Den amerikanske virksomheten har slitt knallhardt med absurde tap, blant annet før jul i fjor da selskapet tapte 6,2 milliarder kroner i løpet av ett kvartal.
- Isolert sett er det klart at det har vært et blodbad i USA. 24/7 har hatt det tøft i det amerikanske markedet og stått i fare for å ha blitt tatt av Nasdaq på grunn av lav aksjekurs, opplyser Stein Georg Lillemoen som leder 24/7s virksomhet i Norden.
- Det foregår nå en vurdering fra eierne på nedsalg i Europa. Hittil har vi kun hatt én eier, men vi er interessert i flere hvis vi finner de rette investorene med den rette profilen, sier Lillemoen som ikke dermed sier at 24/7 i USA kan komme til å selge seg helt ut..
- Hvis investorer er villige til å ta risikoen i Europa, er vi svært åpne for det. Vi ser hele tiden på allianseutvikling, ikke minst fordi satsing på teknologi som mobil og digital-TV krever nye investeringer, sier Lillemoen.
Han hevder at den norske og finske virksomheten har vært vellykket så langt.
- Norge og Finland har absolutt gjort det best. I Finland har vi, etter at Adlink og DoubleClick trakk seg, en markedsandel på 33 prosent. På det svenske markedet er kampen adskillig tøffere, mens vi har redusert et par danske årsverk fordi markedet rett og slett er for lite i Danmark, sier Lillemoen til digitoday.no.
Til sammen har selskapet rundt 33 årsverk i Norden, og Lillemoen tror at de skal greie å opprettholde de arbeidsplassene de sitter igjen med.
- Men det bør ikke bli mer turbulens på Nasdaq nå. I høst trenger vi arbeidsro.