VG Multimedia har skikkelig brettet ut den kommersielle virksomheten de siste dagene med et nytt annonseformat som kan ta pusten fra enhver nettbruker.
Navigerer du deg litt ned på forsiden, kan du ikke unngå å se annonsen som til forveksling likner en helsides fargeannonse i papirutgaven.
- Litt av tankegangen her, er å kunne ta gjenbruk i avismateriell. Men vi selger annonsen i utgangspunktet på uavhengig basis, sier Jørn Andersen som er markedssjef i VG.no.
Han hevder at de har funnet på det store formatet selv, først og fremst for at annonsøren skal få større plass.
Publisher Torry Pedersen i VG Multimedia har ingen problemer med at den kommersielle virksomheten breier seg i forhold til det redaksjonelle stoffet.
- Hovedproblemet vårt er jo ikke akkurat at vi har for lite stoff. Problemet er at vi har for lite inntekter. Jeg vil tippe at ingen i redaksjonen har problemer med akkurat dette, sier Pedersen. Han har tidlig i uken opplevd nye nettrekorder med 3,2 milllioner visninger bare på mandag, i kjølvannet av det kongelige bryllupet. 230.000 unike datamaskiner ble koplet opp til VG.no i løpet av ett døgn.
Overfor egen nettavis unnlot da han heller ikke å nevne at, til tross for 300.000 sidevisninger i timen, får VG.no mindre kommersielt utbytte av rekordene enn andre aktører:
"Det var sikkert en strålende dag for teleselskapene", sa han med dårlig skjult sarkasme.
Innholdsaktørene får per i dag ikke betalt av teleoperatørene for inntektene fra nettsurfingen på web og må nøye seg med reklameinntekter. Norges største avis går nye veier for å tekkes annonsører, reklamebransje og mediebyråer.
Både tabloidkonkurrenten til VG, Dagbladet, og avisen du leser nå, digi.no, har vært tidlig ute med alternative annoneseformat til bannerannonsen.
VGs siste trekk er altså en enorm annonse på forsiden som ligger på fast plass fra 00.00 til 24.00. Avisen er sikker på at slike forenklinger må til for at annonsøren skal få den forutsigbarheten og tryggheten de er ute etter i online-mediene. Ikke minst Torry Pedersen mener at uttrykk som "impressions, click-through og liknende" kun skaper forvirring og fremmedgjøring blant annonsørene overfor mediet.
- Formatet på annonsen stiller selvfølgelig krav til annonsørene og reklamebyråene. Glorete bannere er noe som passer dårlig her. De kreative får mulighet til å utfolde seg i store formater, sier Jørn Andersen.
Noe av hensikten til VG er å kunne ta en høyere pris for reklamen sin i et nettmarked som er preget av prisdumping. Andersen innrømmer at det blir ulikt for annonsørene hvilken dag de legger seg inn i forhold til trafikken. Mandag til torsdag er de dagene hvor VG.no har størst trafikk - lørdag er det minst.
- Er dette nye storformatet et utslag av desperasjon fordi banneren ikke fungerer?
- Nei, det er det ikke. Det er snakk om å markedstilpasse seg. Mange ulike formater har allerede vært forsøkt, som boards og skyskrapere som stiller nye krav til kreativ utforming. Men vi tror absolutt ikke bannerannonsen har utspilt sin rolle, svarer Andersen.