3Dfx Interactive har så langt vært kjent for sine 3D Voodoo-brikker, som er kanskje de raskeste og mest populære 3D-brikkene på forbrukermarkedet. Nå ønsker selskapet å øke omsetningen gjennom å entre markedet for grafikkbrikker som kombinerer både 2D- og 3D-grafikk på én brikke.
Voodoo Banshee vil ifølge TechWeb News ha en maksimal fyllingsrate på 100 millioner piksler per sekund. Dette tilsvarer ytelsen til Voodoo 2 brikkesettet. Men Banshee har bare én teksturenhet, noe som senker fyllingsraten for bilineære, filtrerte, volumetriske teksturer (texels) fra 180 til 100 megapiksler per sekund.
2D-delen av Banshee skal være en spesialdesignet 128-bit-motor. Denne skal ha høyere ytelse enn selv Matrox' ledende 2D-kort.
Brikken vil ha et 16-bits flyttall Z-buffer, samt grensesnitt til SGRAM og SDRAM. Minnemengden vil trolig være mellom 8 og 16 MB.
Banshee vil i begynnelsen bare støtte 1x AGP, selv en 2x AGP-utgave vil komme etter kort tid. Det er mulig denne overgangen vil skje samtidig som resten av brikken går over fra 0,35 mikron til 0,25 mikron i produksjonsprosessen. I tillegg krever Banshee to sykluser for å utføre enkelte operasjoner hvor Voodoo 2 bare krever én.
Voodoo Banshee vil bli levert med en 230 eller 250 MHz RAMDAC, samt et videokontrollgrensesnitt for å koble til en tredjeparts MPEG-dekoder.
Klokkehastigheten er 100 MHz, men denne vil økes til 125 MHz i 0,25 mikron-utgaven.
Med disse egenskapene, vil Banshee ifølge 3Dfx være mellom 15 og 17 prosent raskere enn de raskeste brikkene på markedet i dag.
3Dfx hadde opprinnelig planlagt at Banshee skulle være leveringsklar i første kvartal i år. De nye planene går ut på levering i tredje kvartal, selv om produksjonen så smått er startet.
3Dfx vil få mye mer konkurranse i det markedet hvor Voodoo Banshee skal selges. Mange produsenter, for eksempel 3Dlabs, Intel og S3 er allerede godt etablerte i dette markedet, og prisene er mye mindre hyggelige for leverandørene.
For at selskapet skal fortsette å vokse, er 3Dfx likevel nødt til å henvende seg nye markeder. Ifølge Saul Altabet, direktør for produktmarkedsføring hos 3Dfx, har selskapet også behov for økt omsetning for å spre utviklingskostnadene bedre.
- Å utvikle denne teknologien er svært kostnadskrevende, sier han til TechWeb News.