Nokia har presentert tall for tredje kvartal. De viser at musikkspillere og 3G gir Nokia et ekstra gir, og heftig profitt. Nå øker selskapet forventningene til salget fremover.
Nokia økte forspranget til sine konkurrenter i andre kvartal, og nå ser det ut til at utviklingen fortsetter. Selskapet omsetning for tredje kvartal er 18 prosent større enn i samme periode i fjor. Dermed omsatte Nokia for 8,4 milliarder euro på ett kvartal.
Omsetningen av mobiltelefoner økte med 15 prosent, til 5,2 milliarder euro. Men det som vokser klart raskest er det selskapet kaller ”multimedia”. Denne kategorien omfatter 3G-telefoner, musikk-telefoner, spilltelefonen N-Gage, mobil-TV-virksomhet og andre produkter med fokus på media.
Det er ikke overraskende i seg selv at 3G-salget øker, men denne delen er nå i ferd med å bli en stor del av selskapet. Vekst på 55 prosent presset denne avdelingen opp i 1,5 milliarder euro bare i tredje kvartal.
Multimediedelen av selskapet bidrar dessuten med 250 millioner euro i overskudd, til totaloverskuddet på 1,15 milliarder euro for kvartalet.
Nokia hevder i sin kvartalspresentasjon at deres Nokia 6680 var verdens bestselgende 3G-telefon i kvartalet.
Som global aktør rir Nokia forskjellige hester i ulike markder. De fortsetter å legge til ny funksjonalitet i dyrere telefoner beregnet på Europa og USA, samtidig som de lager billigmodeller for markeder som India, Brasil, Russland og Kina.
Det er billigmobilene som står for mye av volumet i antall enheter, og Nokia økte til 66,6 millioner telefoner i kvartalet, av et estimert totalmarked på 199 millioner enheter. Nokia hever samtidig sitt estimat for totalmarkedet i år til 780 millioner enheter på verdensbasis.
Dette gir Nokia en markedsandel på ganske nøyaktig 33 prosent. Av konkurrentene er det nummer to Motorola som ser ut til å gjøre det skarpest, og disse to ser ut til å gli fra resten av feltet.