I et tøft jobbmarked hvor flere og flere blir arbeidsledige, er det rimelig å anslå at tilbudssiden av arbeidskraft øker proposjonalt på de ulike rekrutteringstjenestene. Det kunne muligens vært tilfeller med Jobline, hadde ikke selskapet fått nye, amerikanske eiere.
Selskapet Monster.com kjøpte europeiske Jobline, noe som gjorde at selskapet måtte bygge opp en ny database med CV-er. Juridisk sett var det ikke bare å overføre de 65.000 oppføringene i Jobline.no-basen til det nye selskapet Monster.no. Alle brukerne måtte personlig akseptere oppføring i den nye basen.
- Vi har 25.000 aktive CV-er i Monster.no sin base. Denne består kun av "ferske" kandidater, som enten har oppdatert sin tidligere CV etter 1. mars i år, eller lagt inn sin CV det siste halve året. Hver dag får tre nye kandidater tilbud om ny jobb via denne basen, sier Eva Bredesen som er markedssjef i Monster Norge AS.
Det innebærer at selskapet har mistet 40.000 CV-er på veien.
- De 25.000 som har blitt med oss videre, er attraktive. Det er ferskvare, det vil si at de i utgangspunktet er mindre enn 120 dager gamle. Jeg vil anslå at av de 65.000 vi hadde i Jobline-basen, var det 30.000 attraktive, sier Haakon Gellein, administrerende direktør i Monster, til digi.no.
Dermed mener Monster-sjefen at de har foretatt den nødvendige opprydningen i en CV-base som stadig krever oppdatering fra brukerne.
I den store Monster-sammenhengen blir imidlertid det norske tilbudet også forsvinnende lite: ifølge en pressemelding består Monsters totale databaseinnhold av 20 millioner CV-er. Den norske andelen er 0,12 prosent av disse CV-ene.