I mars 2017 kjøpte Høyskolen Kristiania den kreative høyskolen Westerdals. Derfor var søkertallene i år spesielt spennende, også for den ferske rektoren Arne Krumsvik.
Ved studiestart er det 969 søkere til 310 plasser.
– Jeg forstår dette som en økt interesse for fagområdet, sier Krumsvik.
Han tror også at noe kan skyldes det han kaller Kristiania-effekten.
– Den handler om at det er et større system, med en kraftigere markedsføringsmaskin, sier Krumsvik.
- Ferske tall: Så mye tjener IT-ansatte (En Ekstra-sak)
Privat stiftelse
Høyskolen Kristiania er en privat stiftelse. En bachelor i frontend- og mobilutvikling koster 44.400 kroner per semester.
– Vi trenger fagfolk som forstår innvirkningen teknologien har på organisasjoner og samfunn, sier Krumsvik.
Totalt mottok Høyskolen Kristiania mottok over 9000 søkere, en økning på 18 prosent siden i fjor.
Krumsvik mener at bransjeutdanninger vil bli viktig for høyskolen fremover.
– Studentene forventer å få seg en relevant jobb etter utdanning. Dette er noe vi som utdanninginstitusjon må dele og ha et aktivt forhold til. Vi tror at det er plass til et arbeidslivsuniversitet i den norske utdanningssektoren hvor tett samarbeid med næringslivet står i sentrum. Dette underbygges av årets søkertall.
3000 studenter har fått plass ved Høyskolen Kristiania dette semesteret.