Telenor, TeliaSonera og Tele2s felles selskap for mobilbetaling i Norge endrer navn fra Mpayment til Strex.
Formelt er det snakk om en fusjon mellom Mpayment og mobilhandelsselskapet Strex, som Telenor startet opp i 2003.
Enda mer korrekt har eierselskapene bak Mpayment kjøpt Strex av Telenor.
Epenger
– Hensikten er å få tilgang til konsesjonen som Strex har til elektroniske pengetransaksjoner, såkalte epenger, forklarer daglig leder Hege Kosberg.
Samtidig med navnebyttet ruller selskapet ut en ny plattform, som så langt er i beta-versjon.
Les også: Mobilbetaling i stampe
Sms-betaling
Her er det snakk om velprøvd teknologi i form av sms-betaling, som har vært på markedet siden 1999.
Et samarbeid mellom de tre operatørene ble etablert i 2012, og i dag håndterer Mpayment drøyt 40 millioner transaksjoner årlig.
Prinsippet er at du kan betale for varer og tjenester med mobilen, uavhengig av type telefon, operatør og abonnement. Betalingen skjer over mobilregningen.
Ideen er å ha et alternativ til betalingsterminalen. Fagterminologien er «remote payment».
Parkering
Ifølge selskapet selv brukes løsningen av halve Norge til blant annet transport, digitale medietjenester og parkering.
På kundelisten finnes blant annet Wimp, Easypark og finn.no.
I utgangspunktet fungerer sms-løsningen uten nettleser eller installasjon av en app på mobilen. Med den nye plattformen kan den også puttes inn i eksisterende app-er eller i en nettleser.
– Et eksempel er app-en for bussbilletter i Trondheim, Hordaland og Rogaland, sier Kosberg til digi.no.
Den nye løsningen er i ferd med å rulles ut i disse dager.
Mye ekstra jobb
Behovet for en samlet løsning var sterk.
Som en arv fra de tre eierselskapene, er løsningen blitt drevet opp mot mobiloperatørenes egne plattformer. Og selv om eierne teller kun tre, har antall plattformer vært det dobbelte.
Ikke den enkleste hverdagen for de som skal sørge for at systemet er oppe og går, med andre ord.
– Det er krevende å integrere seks plattformer hos tre aktører mot ett teknisk api og ett kommersielt grensesnitt, medgir Strex-sjefen.
Nå er en betaversjon av én felles IT-plattform på plass.
– Det betyr at vi kan forholde oss til drift av én i stedet for seks ulike plattformer, sier Kosberg.
Les også: Håpløse IT-løsninger kan ødelegge effekten av digitalisering
To løsninger
Hos Telenor er et nyere engasjement samarbeidet med DnB om mobilbetalingsløsningen Valyou.
– Hvorfor er Telenor engasjert i to ulike selskaper innen mobil betaling?
– Det er snakk om to ulike markeder. Valyou er en løsning for «point of sale» mot en terminal og knyttet til et kredittkort. Strex er ikke knyttet til noe kort og er myntet på situasjoner der en betalingsterminal ikke er praktisk eller tilgjengelig, svarer Kosberg.
Les mer om mobilbetaling
Hyrer flere hoder
Hun ble ansatt som daglig leder for Strex i mai. Bakgrunnen er 20 års fartstid hos TV2, som blant annet multimediadirektør og markedssjef. Virksomheten lønner seks ansatte, men sjefen regner med å ansette flere i tiden som kommer.