TELEKOM

60.000 nye kunder i Norden:  – Flere etterspør sikkerhetsprodukter

Sikkerhetsprodukter blir stadig viktigere for kundene. Det bidrar til positive driftsresultater, mener Telenor.

I andre kvartal stoppet Telenors sikkerhetsfiltre 482 millioner forsøk. Det tallet økte til «mer enn» 483 millioner blokkeringer i tredje kvartal.
I andre kvartal stoppet Telenors sikkerhetsfiltre 482 millioner forsøk. Det tallet økte til «mer enn» 483 millioner blokkeringer i tredje kvartal. Foto: Frederik Ringnes/NTB
30. okt. 2024 - 08:48

Kortversjonen

  • Telenor stoppet 510 millioner forsøk på digital kriminalitet i Norge i tredje kvartal, inkludert 11,6 millioner anrops- og 15,6 millioner SMS-svindler.
  • Senhøsten og jula er høysesong for phishing og svindelforsøk relatert til netthandel, ifølge konsernsjef Sigve Brekke.
  • Bekymringer over digital kriminalitet bidrar til veksten for Telenor, tror selskapet selv. De har sikret seg 60.000 nye mobilkunder i Norden.

Oppsummeringen er generert av et KI-verktøy fra OpenAI og kvalitetssikret av journalister i Teknisk Ukeblad Media.

Vis mer

 – Flere kunder etterspør sikkerhetsprodukter, melder Telenor i sin kvartalsrapport for tredje kvartal.

Telenor stoppet 510 millioner forsøk på digital kriminalitet i Norge i tredje kvartal. Det er det samme som i andre kvartal.

I andre kvartal stoppet Telenors sikkerhetsfiltre 482 millioner forsøk. Det tallet økte til «mer enn» 483 millioner blokkeringer i tredje kvartal. Sikkerhetsfiltrene jobber med blokkering av kjente svindelsider, phishing-forsøk og nedlasting av skadevare. 

− I tillegg stoppet Telenor henholdsvis 11,6 millioner forsøk på svindel via anrop og 15,6 millioner via SMS. Angrepene kommer som oftest via kjente svindelsider, nyopprettede nettsider eller gjennom forsøk på phishing, melder selskapet i forbindelse med kvartalsrapporten.

Effektive sikkerhetsfiltre er viktig for kundene, mener Telenor. Dermed er funksjonaliteten avgjørende for å vinne kundene.

– Det blir stadig vanskeligere å avdekke forsøk på svindel og annen kriminalitet uten spesialisert teknologi og fagekspertise, sa Administrerende direktør Birgitte Engebretsen tidligere i år. <span>Foto: Are Thunes Samsonsen</span>
– Det blir stadig vanskeligere å avdekke forsøk på svindel og annen kriminalitet uten spesialisert teknologi og fagekspertise, sa Administrerende direktør Birgitte Engebretsen tidligere i år. Foto: Are Thunes Samsonsen

Der har Telenor fortsatt en jobb å gjøre. Selskapet mistet 49.000 mobilkunder i Norge de siste 12 månedene.

Venter økning

De kriminelle finner hele tiden nye metoder. Samtidig er senhøsten og jula høysesong for svindel, melder Telenor.

− Mange angrep starter med forsøk på phishing, der svindlerne forsøker å lure oss til å trykke på lenker eller gi bort personlig informasjon. Vi går nå inn i en høysesong for denne typen svindel, i forbindelse med Black Week og julehandelen, og forventer å se en økning i svindelforsøk knyttet til blant annet netthandel og falske hentemeldinger, sier konsernsjef Sigve Brekke.

Flere bekymrer seg

I en spørreundersøkelse gjennomført for Telenor på forsommeren, svarte rundt halvparten at de er mer bekymret for å bli utsatt for digital kriminalitet i dag enn for ett år siden.

I tillegg oppgir sju av ti at de frykter at utbredelsen av kunstig intelligens vil føre til mer kriminalitet.

– Det er ingen tvil om at de som står bak, allerede benytter seg av denne type teknologi for å bli mer effektive og treffsikre i sine angrep. Det blir stadig vanskeligere å avdekke forsøk på svindel og annen kriminalitet uten spesialisert teknologi og fagekspertise, sa administrerende direktør Birgitte Engebretsen den gang.

Bekymringene ser ut til å virke på bunnlinja hos Telenor. Selskapet har fått 60.000 nye mobilkunder i Norden i tredje kvartal, og peker på nye sikkerhetsprodukter som driver for veksten.

– Vi lykkes godt med å tilby kundene mer for pengene, med nye produkter og tilleggstjenester. I Norge setter stadig flere kunder pris på Safe-produktene våre, som bidrar til digital trygghet og stopper nye former for svindelforsøk mot kundene våre. Totalt sett har vi fått nær 60.000 nye mobilkunder i Norden i kvartalet, og det bidrar også positivt til inntektene våre, sier Sigve Brekke i kvartalsmeldingen.

Telia mente det ville kreve både oppbemanning og investeringer for å kunne levere tilbud da nødnummertjenestene for 112 ble lagt ut på anbud i 2021. Selskapet sier at det derfor var umulig for dem å konkurrere med Telenor på pris.
Les også

Telia om nødnummer-anbud: – Ingen sjanse til å konkurrere mot Telenor

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tekjobb-Indeksen 2024!
Les mer
Tekjobb-Indeksen 2024!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra