Telenor Bredbåndstjenester flagget i dag at de har kjøpt aksjer i mediekonsernet A-pressen. Samtidig ble det kunngjort at telegiganten hadde inngått en rammeavtale med A-pressen om innholdstjenester.
På en pressekonferanse torsdag kunne Stig Eide Sivertsen, administrerende direktør i Telenor Bredbåndstjenester, presentere selskapets intensjon med å kjøpe en større post i A-pressen og samarbeidet mellom de to innenfor bredbåndstjenester.
- Vi kjøpte aksjer i A-pressen fordi vi ville være med på oppturen hvis samarbeidet mellom oss går bra. Vi anser dette som strategisk riktig. Flere innholdsleverandører, som Schibsted ASA og Dagbladet peiler seg inn mot telemarkedet, vi går andre veien og er interessert i innholdsleverandører, sier Sivertsen.
Begge parter understreker at dette ikke er en eksklusiv avtale som stenger andre ute. Telenor skal med andre ord være helt åpen for andre innholdsleverandører. Sivertsen mener at det heller ikke er uaktuelt at Telenor for fremtiden også vil investere i andre innholdsleverandører.

Hva de to partene skal gjøre sammen på nettet og i andre distribusjonskanaler som kommer, er ikke helt sikkert. Det eksisterer i dag bare en rammeavtale mellom de to selskapene. Alf Hildrum, konsernsjef i A-pressen, sa på presentasjonen at de forretningsmessige sidene ved dette samarbeidet nå vil bli diskutert mellom A-pressen og Telenor.
- Det er et punkt i avtalen som går på at A-pressen og Telenor sammen skal utvikle nye tjenester, sier Hildrum til digi.no. Men mer konkret vil han ikke bli. - Det er ikke lett å si hva som blir realiteten om en tre-års tid, sier Hildrum til digi.no i etterkant av presentasjonen.
Dette kan inkludere at A-pressen skal kjøpe alle sine tele- og nettrelaterte tjenester fra Telenor. I dag er disse tjeneste samlet hos en leverandør.
Det var viktig for Telenor å få en samarbeidspartner på innhold før bredbåndnetttet kommer for fullt. Da blir det nemlig kritisk for Telenor å ha innhold i nettet sitt. Dette er ikke minst viktig for å få folk til å ta i bruk tjenestene.
- Vi har lenge sagt at vi skal bygge opp regionale portaler og styrke de lokale nettavisene. Vi har også en betydelig innholdsproduksjon innenfor lokal-TV, sier Hildrum.
Når portalene, som A-pressen skal etablere, blir lansert er ikke sikkert. Hildrum fortalte også at A-pressen planlegger en rubrikkannonse-løsning for nettet, mest sannsynlig etter modell fra Finn.no. Hildrum ville ikke kommentere noe mer rundt denne tjenesten eller andre tjenester konsernet vil lansere.
Mobilplanene som A-pressen luftet for markedet tidligere i år, vil ikke bli berørt av avtaleinngåelsen med Telenor.
Planen til Hildrum og kompani var å gå sammen med en mobilleverandør og utnytte A-pressens kundebase og reklamekanaler for å få en del salg. Disse planene ble utsatt på ubestemt tid.
Les:
A-pressen vil servere mobiltelefon med avisen
A-pressen utsetter ny teknologi
Alf Hildrum mener at disse planene ikke er skrinlagt, selv om A-pressen nå har koblet seg med Telenor.
- De går videre helt uavhengig av dette, sier Hildrum.