Telenor har etter hvert investert vesentlig i A-pressen. Under Mediaforums høstkonferanse på Geilo lettet da også konsernsjef Alf Hildrum litt på
sløret når det gjaldt A-pressens videre planer, blant annet på telekomområdet.
- Det er flere årsaker til at vi vil ta operatøransvaret på Internett. Vi har gjennom lokalsatsingene våre holdt på grepet på avisleserne og TV-titterne. Vi er nødt som mediebedrift å eie dette kundeinngrepet, sa Hildrum i innlegget som hadde tittelen "Fra lokale avishus til lokale mediehus". Ifølge A-pressesjefen vil 'transaksjonsfees' utgjøre den viktigste inntjeningen for portalene. Deretter kommer salg av innhold, tror han.
Mediebedriftene som ikke sikrer seg operatøransvaret risikerer at andre aktører legger labbene på transaksjonene, mente Hildrum som overfor digitoday.no sa at de i vår vurderte å gå inn som eiere på telekom-området, men foreløpig har holdt seg utenfor.
I stedet har altså Telenor gjennom sine Bredbåndsvirksomhet vist interesse for eierskap i A-pressen for å sikre seg innhold til sine tjenester.
- Foreløpig er det kun en rammeavtale mellom Telenor og oss. Det er den vi nå skal ut i diskusjoner om. Ditt Distrikt er et av diskusjonstemaene, bekrefter Hildrum.
Tross eierskapsforholdet, er det klart at de to selskapene er konkurrenter på Internett både når det gjelder lokal og regional informasjon. Sammen med
den tredje store lokalaktøren, Orkla Media, skal de prøve å sikre seg eierskap til nettbrukerne i småbyer og distrikter også i Norge.
Gjennom sitt eierskap både i lokal-TV og lokalaviser føler A-pressen seg godt skikket til å ta kapre den posisjonen. Men da må først forholdet til Telenor avklares.
Hildrum sier til digitoday.no at han uansett ikke frykter konkurransesituasjonen og vil nok måtte gi bort en del for at totalutfallet skal bli pluss for selskapet.