IT-bransjen har over flere tiår satt ut IT-oppdrag til lavkostland i Østen og Øst-Europa. India har på grunn av gode engelskferdigheter og volum vært attraktive, mens nærheten til Baltikum og lavere priser har trigget nordiske kunder.
Nå står Casablanca i Marokka for tur, der Accenture oppretter et nytt leveransesenter for tjenesteutsetting av IT.
Casablanca-senteret skal hovedsakelig betjene spanske og franske kunder på deres morsmål, og skal støtte en rekke teknologier og plattformer, som Java/J2EE, SAP, Oracle, stormaskiner, BI og Microsoft.Net.
- Dette er et skritt videre i å skape globale nettverk der vi kan betjene kunder med forskjellige språk, sier sjefen for det nye senteret Keith Haviland i en melding.
Senteret i Marokko vil drive utstrakt samarbeid med andre sentrene i det globale leveransenettverket, og vil basere seg på samme metodikk for gjennomføring av prosjekter som Accenture benytter seg av over hele verden.
Accenture har allerede et leveransesenter i Afrika, på Mauritius, som først og fremst betjener franske og engelske kunder over hele verden.
Konsulentselskapet teller 180 000 ansatte, hvorav 76 000 jobber i det globale leveransenettverket. Antall leveransesentre er nå oppe i 50.