PC-markedet fortsetter å vokse kraftig på tross av finanskrisen, viser en ny analyse utført av Gartner.
De forteller at PC-markedet i Vest-Europa vokste med hele 24 prosent i årets tredje kvartal.
Selv om markedsveksten opprettholdes, er det ikke snakk om et stabilt marked. Det er i praksis snudd opp ned av Acer og inntoget av små bærbare PC-er som selges for en billig penge.
Disse maskinene kalles gjerne «netbooks» eller «mini-PC». Acer og Asus får mesteparten av æren for å gjøre det til store suksesser, selv om det strengt tatt av One Laptop Per Child (OLPC)-prosjektet som virkelig åpnet døren.
- Markedsposisjonen til leverandørene avgjøres i stor grad av hvem som solgte netbooks og hvem som ikke gjorde det, sier Ranjit Atwal, sjefsanalytiker i analyseselskapet Gartner, i en pressemelding.
- Acer inntok topposisjonen i Vest-Europa, og er forbi HP for første gang, sier Atwal.
Totalt ble det solgt 17,2 millioner PC-er i tredje kvartal, og det er en vekst på 24,3 prosent fra samme kvartal i fjor.
- Vi regner med at organisasjoner vil beholde sine PC-er lengre enn før, og at forbrukerne vil utsette innkjøp av nye PC-er. Dette vil igjen føre til en hardere priskrig og ytterligere konsolidering av markedet, sier Atwal.
Det kan bety harde tider for PC-leverandørene i tiden fremover. Selv om veksten er skyhøy når den måles i antall enheter, så må det forventes at den massive overgangen til små billige PC-er slår hardt ut for omsetningen.
Slik ser toppllisten ut (markedsandel):
- Acer (25%)
- HP (20,7%)
- Dell (11,6%)
- Asus (6,4%)
- Toshiba (5,4%)
- Andre 30,9%)
Les også:
- [12.01.2009] «Ingen» tjener penger på netbooks
- [21.11.2008] Dell reddet av tidligere kostnadskutt
- [14.11.2008] Desperate priskutt i PC-bransjen