Til tross for at Sør-Korea i alle fall teknologisk sett framstår som et moderne land, er det enkelte overraskende unntak. Det ene er at de fleste av landets nettbutikker krever at brukerne benytter Internet Explorer. Dette i en tid hvor webstandarder og kompatibilitet på tvers av nettlesere og plattformer er noe som er i ferd med å bli en selvfølge.
ActiveX
Årsaken til dette kravet er bruken av ActiveX, en proprietært programvarerammeverk som Microsoft innførte i 1996. Sikkerhetsløsningene til kortselskapene i Sør-Korea er basert på ActiveX, som kun støttes av Internet Explorer.
Ifølge sørkoreanske presse, blant annet The Korea Herald og Arirang News, skal ActiveX-løsningen riktignok erstattes av det som omtales som en EXE-fil som skal være uavhengig av nettleseren som brukes. Vanligvis er dette et kjørbart program til Windows, men det nevnes også at Apple Safari skal kunne brukes. Trolig er det derfor en form for nettleser-plugin det er snakk om. I så fall er også dette en heller gammelmodig løsning som verken fungerer på mobile enheter eller med framtidige versjoner av Google Chrome.
Den nye løsningen skal innføres innen utgangen av mars.
Presidentkrav
Bruken av det nåværende systemet gjelder dog bare for transaksjoner på mer enn 300 000 won (drøyt 2100 kroner). Ved så høye beløp kreves det at brukerne har fått utstedt spesielle, offentlige nøkkelsertifikater som brukes til å signere transaksjonene digitalt. Disse er ikke tilgjengelige for personer som ikke bor i Sør-Korea, noe som hindrer at sørkoreanske nettbutikker kan selge mange typer varer til utenlandske kunder. Allerede i 2010 var det snakk om at nettbanker og -butikker skulle gå vekk fra bruken av ActiveX. Men tydeligvis har lite skjedd før ganske nylig.
Saken fra 2010: Slutt på IE-monopol i Sør-Korea
Ifølge The Korea Bizwire krevde landets president, Park Geun-hye, for et år siden at de sør-koreanske finansmyndighetene skulle lette på reguleringene og komme med et alternativt system for enklere betaling fra utlandet. Målet til regjeringen er økt netthandel til utlandet. Inkludert i planene er også tilpasning av markedsføring og leveransemetoder til hvert av de fem mest landene med flest potensielle kunder, nærmere bestemt USA, Kina, Japan, Vietnam og Indonesia.