Verden er stadig mer mobil- og nettskybasert, og mange selskaper kaster seg stadig oftere over trenden. Adobe har vært nokså tidlig ute med sin Creative Cloud, og har for lengst gjort sine produkter til abonnementsbaserte tjenester som skal fungere sømløst med hverandre.
Det er imidlertid alltids rom for forbedring, og nå inngår Adobe partnerskap med Dropbox.
Les også: Adobe skal rydde i dokumentbunken
Adobe har allerede sin såkalte Document Cloud, som er en nettskybasert tjeneste som lar brukerne behandle papirbaserte dokumenter elektronisk, der de kan skannes med mobiltelefon, redigere dem og signere dem digitalt.
Konseptet har hele tiden vært å gjøre papirarbeid mer digitalt.
Mer fleksibelt
Med Dropbox-integrasjon kan brukere av Document Cloud og av programmet Acrobat få tilgang til PDF-filer som ligger på Dropbox. PDF skal faktisk være det mest utbredte formatet i Dropbox, så denne støtten er relevant for mange.
Dropbox-brukere skal kunne åpne, redigere og lagre endringer i filene gjennom iOS, Android og via nettlesere.
Les også: – Dropbox handler ikke bare om lagring
Det satses samtidig enda mer på digitale signaturer, der man vil blant annet kunne ta et bilde av signaturen sin og bruke denne digitalt. Funksjonaliteten til Adobe skal nå også oppfylle alle EU-kravene, og det skal åpnes nye datasentre for Document Cloud i Europa i løpet av året for å komme nærmere europeiske brukere. Antallet digitale signaturer som brukes daglig ventes å vokse med 350 prosent fra år 2014 til 2017, med totalt 714 millioner, så dette begynner å bli et viktig marked.