I likhet med mange programvareselskap er Adobe i ferd med å utvikle en ny forretningsmodell, basert på abonnement framfor lisenssalg. Adobe kunngjorde i fjor at de i løpet av kvartalet mars til mai 2012 vil lansere «Creative Cloud», nettskyvarianten av hovedproduktet «Creative Suite».
I går kveld kunngjorde Adobe sine tall for kvartalet fram til 2. mars, det første i regnskapsåret 2011–2012. Tallene viser at kundene er innstilt på å utsette nye lisenser til nettskyvarianten er på markedet.
Sammenliknet med samme kvartal i fjor falt omsetningen med 4 prosent til 808 millioner dollar. Abonnementsinntektene økte med 38 prosent til 146 millioner dollar, mens service og support økte med 15 prosent til 90 millioner dollar. Den samlede omsetningen økte med 2 prosent til 1,045 milliarder dollar.
Driftsresultatet falt med 4 prosent til 289 millioner dollar, mens nettoresultatet falt 21 prosent til 185 millioner dollar.
Etter en solid avslutning på forrige regnskapsår varslet Adobe redusert vekst i år. Utviklingen er derfor ikke overraskende. Oppbremsingen er dog noe mer omfattende enn selskapet ga uttrykk for i desember.
Adobe satser på to hovedområder, henholdsvis verktøy til digitale medier, og verktøy til digital markedsføring. Toppsjef Shantanu Narayen uttrykker optimisme med tanke på begge satsingsområder, og høyner vekstprognosen for regnskapsåret fra 4–6 prosent til 6–8 prosent.
– Vi tror Creative Cloud vil omdanne vår forretningsmodell og føre til sterkere omsetningsvekst over tid. Framgang med denne modellen vil gjøre våre inntekter mer stabile og forutsigbare, sa han da tallene ble lagt fram.
Adobe-aksjen økte med 2,0 prosent i går før tallene ble kjent. Etter børsens stengetid falt kursen med 4,5 prosent.
Creative Cloud skal tilby funksjonalitet fra alle verktøyene i Creative Suite for fra 50 dollar i måneden, med grensesnitt tilpasset pc, nettbrett og mobil.