Tenker du Adobe, tenker du i likhet med mange andre på kreative yrker som jobber på Apples Macintosh-plattform. Adobe har alltid vært en av de største leverandørene av programvare til Macintosh-plattformen. For eksempel tok det etter lanseringen av Photoshop for Mac, flere år før en Windows-utgave kom på markedet.
Nå sliter de gamle partnerne, og flere nye Adobe-produkter lages ikke for Mac-plattform i det hele tatt.
Les også:
- [04.01.2007] Adobe Premiere kommer tilbake til Mac
- [29.09.2003] Nye Adobe-pakker bindes sammen
- [07.07.2003] Oppdatert videoredigering fra Adobe
Årsaken til at Adobe nå velger å satse kun på Windows i forbindelse med de nye produktene, er at Apple selv har introdusert lignende programvare gjennom blant annet Final Cut Express og Final Cut Pro, samt iMovie og iDVD. Mye av dette er programvare Apple selger rimelig eller bunter sammen med nye maskiner.
- Når Apple gjør det, er det ikke rom for en tredjeparts utvikler, sier David Trescot, senior direktør for Adobes gruppe for digital video, til The Mercury News.
- Hvorfor levere det når operativsystemleverandøren kan gi det vekk gratis?.
Ifølge The Mercury News sier analytikere at selskaper som Apple, som leverer operativsystemet, maskinvaren og programvaren, har en fordel ved at de sømløst kan sy produktene sammen og bunte dem slik at de er gratis eller i det minste rimeligere enn solgt enkeltvis.
Det samme er jo som kjent blitt sagt om Microsoft, siden Microsofts tilgang til den underliggende koden har gitt selskapet fordeler i forbindelse med utviklingen av tilleggprodukter for Windows-plattformen.
Men hos Apple møter Microsoft seg selv i døra. Det er ikke mer enn omtrent tre uker siden Microsoft annonserte stans i utviklingen av Internet Explorer for Mac, nettopp fordi Apple har utgitt et konkurrerende produkt, Safari, som ifølge mange Mac-brukere slår Internet Explorer ned i støvlene når det gjelder både ytelse og funksjonalitet.
- Apple har tilgang til funksjonalitet i operativsystemet som Microsoft ikke har, opplyste Jessica Sommers, produktsjef i Microsofts Macintosh Business Unit, for tre uker siden.
- Fordi de selv utvikler operativsystemet, kan de gjøre ting vi tredjepartsleverandører ikke kan gjøre.
Til tross for at Adobes avgjørelse kommer brått, kommer den ikke overraskende på analytikerne.
- Å lage programvare for flere plattformer krever tid, innsats og ikke minst penger. Legg til at økonomien ikke akkurat blomstrer for tiden, at Apples markedsandel på skrivebordet er på mellom tre og fem prosent, og at selskaper er mindre villige til å gjøre investeringen det er å utvikle for Macintosh hvis forventningene til profitt er lave, sier Paul Ritter, analytiker ved Yankee Group, til The Mercury News.