Adobe har akkurat gjort opp regnskapet for sitt avvikende tredje kvartal. Tallene viser en rekordomsetning på 990 millioner dollar, 42 prosent mer enn samme kvartal i fjor.
Driftsresultatet økte med 80 prosent til 302 millioner dollar, mens nettoresultatet etter skatt endte på 230 millioner dollar, opp 69 prosent i kvartalet som ble avsluttet den 3. september.
Dårligere fremsiktsutsikter gjorde likevel at markedet reagerte negativt på nyhetene fra programvaregiganten i går.


Aksjen stupte hele 16 prosent.
Bakgrunnen er at etterspørselen etter selskapet programvarepakke Creative Suite 5, som ble lansert i april, ikke vokser like mye som ventet. CS5 er deres viktigste melkeku, og står samlet for over halvparten av selskapets omsetning.
- Tredje kvartal var bra. Skuffelsen ligger i hva selskapet venter seg i fjerde kvartal, sier en analytiker i selskapet Robert W. Baird & Co til Wall Street Journal.
Adobe-toppsjef Shantanu Narayen sier at tilbakemeldingene på CS5 er gode, men merker seg samtidig svakere etterspørsel enn ventet.
Det er særlig i Japan, deres nest største marked, samt i den amerikanske utdanningssektoren at etterspørselen etter CS5 skranter, ifølge selskapet. Adobe oppgir ikke salgstallene i hvert enkelt land, men oppgir at Asia står for 20 prosent av deres totale omsetning.
Ifølge Adobe selger CS5 rundt 15 prosent bedre enn versjon 4 gjorde av den populære programvarepakken, som inneholder blant annet Photoshop, Illustrator og Dreamweaver.
CS4 ble utgitt i september 2008. Følgelig traff lanseringstidspunktet midt i finanskrisen. Selskapet har ennå til å gode å oppnå like gode salgstall som de opplevde med CS3.
Bedre forhold til Apple
Kvartalspresentasjonen kommer samtidig med at det anstrengte forholdet til Apple lysner.
I april lukket Apple døren for applikasjoner utviklet med tredjeparts utviklerverktøy til deres mobile plattform. Det stoppet Flash-utviklere fra å konvertere sine programmer til applikasjoner for iPad, iPhone og iPod Touch.
Apple snudde imidlertid i begynnelsen av måneden, da de løsnet på reglene sine. Siden denne beslutningen har Adobes aksjekurs steget 12 prosent, ifølge avisen Bloomberg.
Les også:
- [23.06.2010] Kraftig økt omsetning i Adobe