Media.com Interactive har i dag sendt ut en pressemelding med et litt annerledes budskap i de tøffe tidene som mediebransjen nå opplever: mediebyrået melder om utsolgt på internettreklame.
- Denne litt uvante situasjonen for oss i nettbransjen omfatter så å si alle nettsteder og særlig de store nettavisene og portalene, sier Hølke i Media.com.
- Vi har også registrert at august har vært en langt mer hektisk periode enn det vi opplevde i fjor. La oss håpe på at dette lover bedre tider for en bransje med sterkt behov for annonsekroner mener hun.
Hølke opplyser til digi.no at for noen av de største nettstedene har utsolgt på de store annonseformatene som kjøpes på dags- og ukesbasis til langt ut i oktober.
- Dette er første gangen vi opplever og gjelder i stor grad de aller største nettstedene, sier hun og opplyser videre at for visningsbaserte reklameplasser, som bannerannonser, er det forsatt mye ledig plass.
Hølke advarer imidlertid mot konsekvensene av økende etterspørsel:
- Vi håper at man igjen ikke blir overmodige og justerer opp grunnprisene.
Pixelagenten i Media.com ser heller at nettstedene blir mer bevisste på rabatt-bruken og gir mindre rabatter. Det er slett ikke uvanlig for nettsteder å innvilge fra 50-90 prosent rabatt på listepriser.
- Her kan man stramme inn slik at Internett kommer på samme nivå som de øvrige mediene. Nettstedene er ofte mer prisfokuserte enn nyttefokuserte. De er imidlertid blitt mer bevisste den siste tiden på å dokumentere hvordan kampanjene fungerer, det er mindre løp-og-kjøp, mener hun.
Hølke, som også er styreleder i interesseorganisasjonen INMA,synes dessuten at annonsørene må bli mer bevisste på å ta med nettet tidligere i prosessen.
- Internett bør kjøpes mindre spontant. Det kjøpes ofte ad-hoc og fordi man har noen kroner igjen på markedsbudsjettet. Skal man ha gode plasseringer og gode kampanjer må det planlegges tidligere, sier Hølke som berømmer en av Norges største medieannonsører, Telenor som Media.com har som hovedkunde, er flinke til å ta med Internett på lik linje med de andre mediene.
Hølke håper også at det vil dukke opp flere storformater etter hvert:
- Pop-backs er eneste alternativet vi har på de virkelig store annonsene - jeg tror vi alle er enige om at det ikke er sunt å ha flere pop-ups og pop-backs enn i dag. Bannerannonsene har en annen funksjon og ikke samme synligheten. Derfor må vi begynne å tenke kreativt i forhold til andre typer annonser, sier Hølke som har sett på noen nye muligheter for fremtiden.
- Jeg har blant annet sett videofilmer integrert i pop-ups. Det er kjempetøffe format som bør koste litt penger, mener hun.
Her er noen eksempler på slike videoformater: